Twarz budząca zaufanie ważniejsza w biznesie niż reputacja?
INFORMATOR. Świat
Fot. NCI
Podejmując decyzję o powierzeniu komuś swoich pieniędzy, częściej kierujemy się jego wyglądem niż reputacją - wynika z analizy opublikowanej w piśmie "PLoS One".
Brytyjsko-amerykański zespół naukowców przeprowadził serię eksperymentów, by sprawdzić, w jakim stopniu wygląd danej osoby wpływa na poziom zaufania do niej. Wykorzystując algorytmy komputerowe, badacze stworzyli 20 par twarzy o cechach najbardziej i najmniej wzbudzających zaufanie.
Uzyskane w ten sposób obrazy użyte zostały potem podczas gier, w których uczestnicy otrzymywali pewną sumę pieniędzy i mieli zdecydować o zainwestowaniu jej części. Pieniądze miały być powierzone osobom, których twarze pojawiały się na ekranie komputera. Badani zostali poinformowani, że każda zainwestowana kwota ulegnie potrojeniu, jednak to powiernik podejmie decyzję o tym, jaką część zysku otrzymają.
Naukowcy zaobserwowali, że 13 z 15 osób inwestowało więcej pieniędzy, gdy cechy twarzy powiernika wzbudzały zaufanie, spodziewając się oczywiście otrzymania większej części pieniędzy zarobionych na inwestycji.
Podczas drugiego eksperymentu uczestnicy otrzymali informację na temat reputacji powierników. Okazało się, że twarzom budzącym zaufanie powierzano więcej pieniędzy, nawet jeśli ich reputacja nie świadczyła o nich najlepiej.
"Wiarygodność jest jedną z najważniejszych cech regulujących interakcje społeczne i biznesowe. Celem naszych badań było ustalenie, czy ludzie podejmują potencjalnie kosztowne decyzje równolegle z oceną wiarygodności na podstawie cech twarzy. Wygląda na to, że wciąż jesteśmy skłonni podążać za instynktem" - mówi dr Chris Olivola z Warwick Business School.
Brytyjsko-amerykański zespół naukowców przeprowadził serię eksperymentów, by sprawdzić, w jakim stopniu wygląd danej osoby wpływa na poziom zaufania do niej. Wykorzystując algorytmy komputerowe, badacze stworzyli 20 par twarzy o cechach najbardziej i najmniej wzbudzających zaufanie.
Uzyskane w ten sposób obrazy użyte zostały potem podczas gier, w których uczestnicy otrzymywali pewną sumę pieniędzy i mieli zdecydować o zainwestowaniu jej części. Pieniądze miały być powierzone osobom, których twarze pojawiały się na ekranie komputera. Badani zostali poinformowani, że każda zainwestowana kwota ulegnie potrojeniu, jednak to powiernik podejmie decyzję o tym, jaką część zysku otrzymają.
Naukowcy zaobserwowali, że 13 z 15 osób inwestowało więcej pieniędzy, gdy cechy twarzy powiernika wzbudzały zaufanie, spodziewając się oczywiście otrzymania większej części pieniędzy zarobionych na inwestycji.
Podczas drugiego eksperymentu uczestnicy otrzymali informację na temat reputacji powierników. Okazało się, że twarzom budzącym zaufanie powierzano więcej pieniędzy, nawet jeśli ich reputacja nie świadczyła o nich najlepiej.
"Wiarygodność jest jedną z najważniejszych cech regulujących interakcje społeczne i biznesowe. Celem naszych badań było ustalenie, czy ludzie podejmują potencjalnie kosztowne decyzje równolegle z oceną wiarygodności na podstawie cech twarzy. Wygląda na to, że wciąż jesteśmy skłonni podążać za instynktem" - mówi dr Chris Olivola z Warwick Business School.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Niemcy. Multigenowy test raka piersi refundowany przez kasy chorych
- PE. Pisemne oświadczenie w sprawie zwalczania raka piersi w Unii Europejskiej
- Pod względem liczby popełnianych błędów odwodnieni kierowcy nie ustępują nietrzeźwym!
- Im niżej, tym lepiej - najnowsze wyniki badań wskazują, że ryzyko zawałów serca i udarów mózgu jest tym niższe, im niższy jest poziom cholesterolu LDL
- Zdrowa dieta bez mięsa
- Alkaptonuria - rzadka choroba czarnych kości. Nieznane wyniszczające schorzenie, pacjenci bez rozpoznania
- Brytyjczycy wolą bezpieczne metody leczenia
- Strefy wolne od dymu tytoniowego sprzyjają zdrowiu dzieci
- Choroby, które zabijają ponad 2 miliony ludzi rocznie
- Poprawa kondycji fizycznej może przyczynić się do szybszego powrotu do zdrowia kobiet z rakiem piersi
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA