Wysoka jakość obsługi pacjenta, motywująca kultura organizacyjna, obecność w mediach, dobrze zorganizowane akcje profilaktyki oraz partnerska komunikacja z pacjentem – marketing i PR w ochronie zdrowia zazwyczaj nic nie kosztuje, a z pomocą prostych narzędzi pozwala stworzyć placówkę cieszącą się uznaniem pacjentów i dobrą opinią w lokalnym środowisku.
Jeszcze do niedawna placówki medyczne nie przejmowały się swoim wizerunkiem. W publicznym systemie ochrony zdrowia pacjent po prostu nie miał wyboru i nie trzeba było o niego specjalnie zabiegać. Płatnik – NFZ – refundował zrealizowane świadczenia bez względu na ich jakość czy zadowolenie pacjenta.
Sytuacja jednak zaczęła się powoli zmieniać. Rynek stał się konkurencyjny, Polacy coraz częściej korzystają z prywatnych lecznic oraz ubezpieczeń zdrowotnych, co jest odpowiedzią na niewydolny system publiczny. Pojawiły się także nowe szanse związane m.in. z turystyką medyczną. Zapowiedzi wprowadzenia dodatkowych ubezpieczeń już niebawem mogą zrewolucjonizować rynek. Przeobrażenia polskiego sektora ochrony zdrowia powodują, że coraz więcej przychodni, szpitali oraz lekarzy prowadzących prywatne praktyki, interesuje się zagadnieniami z pogranicza komunikacji z pacjentem, promocji zdrowia, marketingu i PR.
Okazuje się, że sukces placówki medycznej to wypadkowa kilku strategicznych elementów, na które powinien zwrócić każdy zarządzający w ochronie zdrowia. Podstawowym błędem wielu jednostek medycznych, które planują wdrożenie działań z zakresu marketingu i PR, jest… stosowanie powszechnie wykorzystywanej wiedzy z tych dziedzin. Ochrona zdrowia jest bowiem na tyle specyficzną gałęzią gospodarki, że żądzą nią zupełnie inne reguły. Nie ma tutaj miejsca na krzykliwą reklamę (ta jest zresztą zakazana) stąd i metody komunikacji są subtelniejsze i wszyte w inne inicjatywy jak przykładowo budowanie kultury organizacyjnej nastawionej na obsługę pacjenta. Ta z kolei wynika z komunikacji wewnętrznej, której należy przyjrzeć się w pierwszej kolejności budując wizerunek placówki i szeroko rozumianą jakość. PR i marketing medyczny to przede wszystkim żadne proste sztuczki, które pozwolą przykładowo zaistnieć w mediach. Wręcz przeciwnie – to narzędzia, dzięki którym płynne funkcjonowanie całej organizacji, zaangażowanie pracowników oraz odpowiednio prowadzone działania komunikacyjne pozwalają stworzyć placówkę wyróżniającą się na rynku, uwielbianą i wybieraną przez pacjentów, sprawnie pozyskującą środki finansowe na bieżącą działalność, organizującą ciekawe akcje profilaktyki i promocji zdrowia oraz mającą tzw. dobrą prasę.
Jak to zrobić? Świetną okazją do nauczenia się zasad marketingu i PR w ochronie zdrowia będzie III Forum Marketingu i PR w Ochronie Zdrowia (20-21 września br., Warszawa) organizowane wspólnie przez czasopismo Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia oraz Menedżer Zdrowia. Pełny program oraz formularz rejestracyjny znajduje się pod adresem: http://www.termedia.pl/Konferencje?Intro&e=140&p=1514 .
Jeszcze do niedawna placówki medyczne nie przejmowały się swoim wizerunkiem. W publicznym systemie ochrony zdrowia pacjent po prostu nie miał wyboru i nie trzeba było o niego specjalnie zabiegać. Płatnik – NFZ – refundował zrealizowane świadczenia bez względu na ich jakość czy zadowolenie pacjenta.
Sytuacja jednak zaczęła się powoli zmieniać. Rynek stał się konkurencyjny, Polacy coraz częściej korzystają z prywatnych lecznic oraz ubezpieczeń zdrowotnych, co jest odpowiedzią na niewydolny system publiczny. Pojawiły się także nowe szanse związane m.in. z turystyką medyczną. Zapowiedzi wprowadzenia dodatkowych ubezpieczeń już niebawem mogą zrewolucjonizować rynek. Przeobrażenia polskiego sektora ochrony zdrowia powodują, że coraz więcej przychodni, szpitali oraz lekarzy prowadzących prywatne praktyki, interesuje się zagadnieniami z pogranicza komunikacji z pacjentem, promocji zdrowia, marketingu i PR.
Okazuje się, że sukces placówki medycznej to wypadkowa kilku strategicznych elementów, na które powinien zwrócić każdy zarządzający w ochronie zdrowia. Podstawowym błędem wielu jednostek medycznych, które planują wdrożenie działań z zakresu marketingu i PR, jest… stosowanie powszechnie wykorzystywanej wiedzy z tych dziedzin. Ochrona zdrowia jest bowiem na tyle specyficzną gałęzią gospodarki, że żądzą nią zupełnie inne reguły. Nie ma tutaj miejsca na krzykliwą reklamę (ta jest zresztą zakazana) stąd i metody komunikacji są subtelniejsze i wszyte w inne inicjatywy jak przykładowo budowanie kultury organizacyjnej nastawionej na obsługę pacjenta. Ta z kolei wynika z komunikacji wewnętrznej, której należy przyjrzeć się w pierwszej kolejności budując wizerunek placówki i szeroko rozumianą jakość. PR i marketing medyczny to przede wszystkim żadne proste sztuczki, które pozwolą przykładowo zaistnieć w mediach. Wręcz przeciwnie – to narzędzia, dzięki którym płynne funkcjonowanie całej organizacji, zaangażowanie pracowników oraz odpowiednio prowadzone działania komunikacyjne pozwalają stworzyć placówkę wyróżniającą się na rynku, uwielbianą i wybieraną przez pacjentów, sprawnie pozyskującą środki finansowe na bieżącą działalność, organizującą ciekawe akcje profilaktyki i promocji zdrowia oraz mającą tzw. dobrą prasę.
Jak to zrobić? Świetną okazją do nauczenia się zasad marketingu i PR w ochronie zdrowia będzie III Forum Marketingu i PR w Ochronie Zdrowia (20-21 września br., Warszawa) organizowane wspólnie przez czasopismo Ogólnopolski System Ochrony Zdrowia oraz Menedżer Zdrowia. Pełny program oraz formularz rejestracyjny znajduje się pod adresem: http://www.termedia.pl/Konferencje?Intro&e=140&p=1514 .
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Konferencja „Opieka Wytchnieniowa w Wyspecjalizowanej Pediatrycznej Opiece Paliatywnej”
- XII Międzynarodowa Konferencja „Kompleksowa terapia dyskrazji plazmocytowych w 2024 roku”
- Arytmie na Kongresie Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego 2023
- Łódź. Spotkanie poświęcone tematyce badań klinicznych w onkologii
- III Forum Serce Pacjenta PTK rusza 8 września 2021
- e-POLSTIM 2021: Elektrofizjologia i elektroterapia XXII wieku
- PET-CT w chłoniaku Hodgkina pomaga badać dokładniej i leczyć skuteczniej
- Konferencja "COVID-19 u chorych z wrodzonymi wadami serca"
- Amyloidoza. Zapraszamy na ogólnopolskie webinarium ekspertów medycyny
- Zapraszamy na VIII Charytatywe Spotkanie Górskie w Dolinie Roztoki
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA