Ogólnopolska kampania społeczna „W trosce o zdrowie”
INFORMATOR. Rozmaitości
Ogólnopolska kampania społeczna
Odpowiedzialność pracodawców za zdrowie pracowników w sensie prawnym reguluje Kodeks Pracy. Okresowe i kontrolne badania "kodeksowe" nie mają jednak wiele wspólnego z możliwością diagnozowania ogólnego stanu zdrowia pracowników, a samo oferowanie pracownikom pakietów medycznych nie jest wystarczającą motywacją do korzystania z regularnej profilaktyki badawczej. Liczne badania wskazują, że Polacy nadal nie lubią się badać, a troskę o zdrowie pojmują jako leczenie, a nie zapobieganie chorobom. Straty gospodarcze spowodowane zaniedbaniami w zakresie profilaktyki można liczyć w miliardach złotych, a choroby cywilizacyjne typu cukrzyca czy schorzenia kręgosłupa to większe zagrożenie dla ekonomii globalnej, niż strajki czy poważna recesja. Popularyzacja i upowszechnienie profilaktyki opieki medycznej jest dużym problemem społecznym i jednocześnie wyzwaniem dla nas wszystkich.
Opieka medyczna oferowana przez pracodawców staje się standardem w grupie przedsiębiorstw dbających o swój dobry wizerunek i to niezależnie od wielkości organizacji. Jest jednym z najbardziej cenionych przez pracowników elementem pakietu wynagrodzenia pozafinansowego. Jednocześnie wyniki ankiety internetowej przeprowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami na próbie 280 pracowników wskazują, że 85% ankietowanych przynajmniej raz w ciągu ostatnich trzech lat mimo zwolnienia lekarskiego wykonywała swoje obowiązki zawodowe, 75% ukrywa przed pracodawcą swoje problemy zdrowotne, a aż 67% twierdzi, że pracodawcy niechętnie i podejrzliwie patrzą na absencję chorobową. 97% ankietowanych zdarzyło się pracować pomimo grypy.
"W sferze deklaracji każdy z pracodawców podkreśla działania podejmowane w trosce o zdrowie pracowników i w zgodzie z prawem. W praktyce bywa różnie. Coraz większa ilość zleceń, ogólny wzrost gospodarczy i brak rąk do pracy sprawiają, że na chorowanie nie ma czasu. Również pracownicy reagują i leczą swoje choroby dopiero wtedy, kiedy poważnie przeszkadzają im w funkcjonowaniu i normalnej aktywności zawodowej" - mówi Piotr Palikowski, dyrektor generalny PSZK.
Celem kampanii społecznej "W trosce o zdrowie" jest kształtowanie odpowiedzialnej i pro aktywnej postawy pracodawców wobec zdrowia pracowników oraz promocja badań profilaktycznych. Organizatorzy zapowiadają stworzenie wspólnie z dyrektorami personalnymi Indeksu Zdrowia Firmy. W krótkiej i praktycznej formie przedstawione zostaną zasady i sposoby kształtowania prozdrowotnej kultury organizacyjnej. W Indeksie znajdą się również konkretne wskazówki pomocne przy wyborze dostawcy usług medycznych. "Chcemy zaproponować pracodawcom nowe podejście do medycyny pracy i rozszerzenie troski o zdrowie pracowników na obszar podstawowej diagnostyki profilaktycznej, która nie znajduje się w wykazie obowiązkowych badań" - podkreśla Jacek Rozwadowski, członek zarządu Centrum Medycznego Enel-Med.
"Do wyobraźni pracodawców najlepiej przemawiają konkretne problemy w ich własnych firmach. Żadnemu menedżerowi nie trzeba tłumaczyć, jak bardzo może zdezorganizować pracę jeden pracownik, który przyszedł do pracy z grypą zarażając połowę swoich kolegów i koleżanek. Dlatego profilaktyka, zapobieganie i prozdrowotne zasady są tak ważne" - mówi Robert Żelewski, Dyrektor Personalny sieci hoteli Starwood w Polsce.
Podczas kampanii poruszane będą również tematy związane z wypaleniem zawodowym, opieką psychologiczną w miejscu pracy, efektywnością pracy, metodami motywowania pozafinansowego pracowników. Osobnym i niezmiernie ważnym tematem kampanii jest sprawa opodatkowania usług medycznych. Na stronie internetowej kampanii www.wtrosceozdrowie.org.pl prezentowane będą pozytywne przykłady troski o zdrowie pracowników oraz sylwetki menedżerów i szefów firm, którzy poprzez zdrowy styl życia aktywnie dbają o swoje dobre samopoczucie.
Zaplanowane zostały również cztery konferencje regionalne skierowane do dyrektorów personalnych i pracodawców we Wrocławiu (28 lutego), Krakowie (9 kwietnia), Poznaniu (24 kwietnia) oraz Łodzi. Dodatkowo podczas kampanii zostanie ogłoszony konkurs, w którym wyróżnimy organizacje w sposób szczególny dbające o zdrowie swoich pracowników. W ramach kampanii przeprowadzone zostaną także badania wśród pracowników działów personalnych, dotyczące różnych aspektów dbania o zdrowie pracownika.
Więcej informacji na stronie internetowej kampanii.
Opieka medyczna oferowana przez pracodawców staje się standardem w grupie przedsiębiorstw dbających o swój dobry wizerunek i to niezależnie od wielkości organizacji. Jest jednym z najbardziej cenionych przez pracowników elementem pakietu wynagrodzenia pozafinansowego. Jednocześnie wyniki ankiety internetowej przeprowadzonej przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami na próbie 280 pracowników wskazują, że 85% ankietowanych przynajmniej raz w ciągu ostatnich trzech lat mimo zwolnienia lekarskiego wykonywała swoje obowiązki zawodowe, 75% ukrywa przed pracodawcą swoje problemy zdrowotne, a aż 67% twierdzi, że pracodawcy niechętnie i podejrzliwie patrzą na absencję chorobową. 97% ankietowanych zdarzyło się pracować pomimo grypy.
"W sferze deklaracji każdy z pracodawców podkreśla działania podejmowane w trosce o zdrowie pracowników i w zgodzie z prawem. W praktyce bywa różnie. Coraz większa ilość zleceń, ogólny wzrost gospodarczy i brak rąk do pracy sprawiają, że na chorowanie nie ma czasu. Również pracownicy reagują i leczą swoje choroby dopiero wtedy, kiedy poważnie przeszkadzają im w funkcjonowaniu i normalnej aktywności zawodowej" - mówi Piotr Palikowski, dyrektor generalny PSZK.
Celem kampanii społecznej "W trosce o zdrowie" jest kształtowanie odpowiedzialnej i pro aktywnej postawy pracodawców wobec zdrowia pracowników oraz promocja badań profilaktycznych. Organizatorzy zapowiadają stworzenie wspólnie z dyrektorami personalnymi Indeksu Zdrowia Firmy. W krótkiej i praktycznej formie przedstawione zostaną zasady i sposoby kształtowania prozdrowotnej kultury organizacyjnej. W Indeksie znajdą się również konkretne wskazówki pomocne przy wyborze dostawcy usług medycznych. "Chcemy zaproponować pracodawcom nowe podejście do medycyny pracy i rozszerzenie troski o zdrowie pracowników na obszar podstawowej diagnostyki profilaktycznej, która nie znajduje się w wykazie obowiązkowych badań" - podkreśla Jacek Rozwadowski, członek zarządu Centrum Medycznego Enel-Med.
"Do wyobraźni pracodawców najlepiej przemawiają konkretne problemy w ich własnych firmach. Żadnemu menedżerowi nie trzeba tłumaczyć, jak bardzo może zdezorganizować pracę jeden pracownik, który przyszedł do pracy z grypą zarażając połowę swoich kolegów i koleżanek. Dlatego profilaktyka, zapobieganie i prozdrowotne zasady są tak ważne" - mówi Robert Żelewski, Dyrektor Personalny sieci hoteli Starwood w Polsce.
Podczas kampanii poruszane będą również tematy związane z wypaleniem zawodowym, opieką psychologiczną w miejscu pracy, efektywnością pracy, metodami motywowania pozafinansowego pracowników. Osobnym i niezmiernie ważnym tematem kampanii jest sprawa opodatkowania usług medycznych. Na stronie internetowej kampanii www.wtrosceozdrowie.org.pl prezentowane będą pozytywne przykłady troski o zdrowie pracowników oraz sylwetki menedżerów i szefów firm, którzy poprzez zdrowy styl życia aktywnie dbają o swoje dobre samopoczucie.
Zaplanowane zostały również cztery konferencje regionalne skierowane do dyrektorów personalnych i pracodawców we Wrocławiu (28 lutego), Krakowie (9 kwietnia), Poznaniu (24 kwietnia) oraz Łodzi. Dodatkowo podczas kampanii zostanie ogłoszony konkurs, w którym wyróżnimy organizacje w sposób szczególny dbające o zdrowie swoich pracowników. W ramach kampanii przeprowadzone zostaną także badania wśród pracowników działów personalnych, dotyczące różnych aspektów dbania o zdrowie pracownika.
Więcej informacji na stronie internetowej kampanii.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- 32. Finał WOŚP. 10 książek dla zwycięzcy licytacji
- Czy w gazetkach promocyjnych rzeczywiście natkniemy się na prawdziwe promocje?
- Centrum czy obrzeża - gdzie lepiej kupić mieszkanie?
- Poszukiwanie pracy: idealne CV i list motywacyjny
- Wcześniejsza spłata kredytu - czy spłata długu poza terminem się opłaca?
- Ubezpieczenie telefonu od A do Z
- Ubezpieczenie samochodu po utracie prawa jazdy – czy to możliwe?
- Pakiet medyczny - prezent z głową!
- Uczenie się nowego języka zmienia rozwój mózgu
- Czy Facebook sprawia, że jesteś nieszczęśliwy? Wirus FB
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA