Nie chcesz kupić? Nie dotykaj. Dotyk wpływa na decyzje konsumenckie
INFORMATOR. Rozmaitości
Foto: PAP/Maciej Kulczyński
Temperatura i ciężar dotykanego przedmiotu mogą wpływać na nasze postrzeganie i proces podejmowania decyzji - wynika z badań przeprowadzonych przez studentki Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej (SWPS). Wnioski z badań mogą być przydatne w marketingu czy zarządzaniu zasobami ludzkimi.
Badanie wykonały: Miriam Faderewski i Patrycja Grzelewska pod kierunkiem Sławomira Prusakowskiego z wrocławskiego wydziału SWPS - poinformowała PAP rzeczniczka uczelni Natalia Osica. Eksperyment przeprowadzono wiosną 2011 r. na grupie 168 uczniów wrocławskich szkół średnich.
Uczestnicy eksperymentu nie wiedzieli, co jest celem badania, zostali poproszeni o udział w badaniach marketingowych. Ich zadaniem była ocena danego zapachu. Aby jednak ocenić dany zapach, musieli przez kilka sekund trzymać ciężki lub lekki oraz ciepły lub zimny kubek.
Okazało się, że u osób, które dotykały ciężkiego i ciepłego kubka, aktywowało się rozważne myślenie, które sprawia, że z większą dokładnością i starannością wykonuje się powierzone zadanie. Osoby trzymające ciężkie oraz ciepłe przedmioty traktują je jako ważniejsze.
Z badań studentek wynika też jednak, że wpływ ciężaru oraz ciepła na sądy o ważności wykonywanego zadania nie jest takim sam dla każdego człowieka. Istnieją różnice indywidualne w zakresie wpływu opisywanych doznań na zachowanie - osoby o wysokich wynikach w teście badającym preferencje dotykowe są bardziej świadome sygnałów dotykowych i przez to są pod ich mniejszym wpływem.
Poprzez dotyk może być więc uruchamiany proces symbolicznych skojarzeń, które później wpływają na sposób myślenia oraz zachowanie i odgrywają istotną rolę w procesie podejmowania decyzji. Według młodych badaczek wnioski te mogą być przydatne w takich dziedzinach jak marketing oraz zarządzanie zasobami ludzkimi.
"Taktyki dotykowe to zdaniem wybitnych naukowców rewolucja w dziedzinie wpływu i komunikacji społecznej - tłumaczą autorki badania. - Poprzez subtelne zmiany otoczenia możemy nieświadomie kierować zachowaniem innych osób. To pokazuje, jak silne znaczenie ma dla nas środowisko, w którym pracujemy, gdy na przykład prezentujemy produkt lub siebie".
Studentki SWPS wyjaśniają, że do przeprowadzenia badania zainspirowały je doniesienia ze świata neuronauki o roli brzuszno-przyśrodkowej kory przedczołowej w reprezentacji dotyku oraz podejmowania decyzji. Jak mówią, ich badanie pokazało, że przyjemny bodziec, jakim jest nagroda w postaci ciepłego dotyku, może prowadzić do intuicyjnych procesów decyzyjnych.
Projekt badawczy zwyciężył w I Wrocławskim Konkursie Badań Psychologicznych, a jego wyniki zostaną opublikowane w "Polish Journal of Applied Psychology". Badanie otrzymało także wyróżnienie w konkursie referatów z dziedziny psychologii w XVI Studenckiej Sesji Naukowej.
Badanie wykonały: Miriam Faderewski i Patrycja Grzelewska pod kierunkiem Sławomira Prusakowskiego z wrocławskiego wydziału SWPS - poinformowała PAP rzeczniczka uczelni Natalia Osica. Eksperyment przeprowadzono wiosną 2011 r. na grupie 168 uczniów wrocławskich szkół średnich.
Uczestnicy eksperymentu nie wiedzieli, co jest celem badania, zostali poproszeni o udział w badaniach marketingowych. Ich zadaniem była ocena danego zapachu. Aby jednak ocenić dany zapach, musieli przez kilka sekund trzymać ciężki lub lekki oraz ciepły lub zimny kubek.
Okazało się, że u osób, które dotykały ciężkiego i ciepłego kubka, aktywowało się rozważne myślenie, które sprawia, że z większą dokładnością i starannością wykonuje się powierzone zadanie. Osoby trzymające ciężkie oraz ciepłe przedmioty traktują je jako ważniejsze.
Z badań studentek wynika też jednak, że wpływ ciężaru oraz ciepła na sądy o ważności wykonywanego zadania nie jest takim sam dla każdego człowieka. Istnieją różnice indywidualne w zakresie wpływu opisywanych doznań na zachowanie - osoby o wysokich wynikach w teście badającym preferencje dotykowe są bardziej świadome sygnałów dotykowych i przez to są pod ich mniejszym wpływem.
Poprzez dotyk może być więc uruchamiany proces symbolicznych skojarzeń, które później wpływają na sposób myślenia oraz zachowanie i odgrywają istotną rolę w procesie podejmowania decyzji. Według młodych badaczek wnioski te mogą być przydatne w takich dziedzinach jak marketing oraz zarządzanie zasobami ludzkimi.
"Taktyki dotykowe to zdaniem wybitnych naukowców rewolucja w dziedzinie wpływu i komunikacji społecznej - tłumaczą autorki badania. - Poprzez subtelne zmiany otoczenia możemy nieświadomie kierować zachowaniem innych osób. To pokazuje, jak silne znaczenie ma dla nas środowisko, w którym pracujemy, gdy na przykład prezentujemy produkt lub siebie".
Studentki SWPS wyjaśniają, że do przeprowadzenia badania zainspirowały je doniesienia ze świata neuronauki o roli brzuszno-przyśrodkowej kory przedczołowej w reprezentacji dotyku oraz podejmowania decyzji. Jak mówią, ich badanie pokazało, że przyjemny bodziec, jakim jest nagroda w postaci ciepłego dotyku, może prowadzić do intuicyjnych procesów decyzyjnych.
Projekt badawczy zwyciężył w I Wrocławskim Konkursie Badań Psychologicznych, a jego wyniki zostaną opublikowane w "Polish Journal of Applied Psychology". Badanie otrzymało także wyróżnienie w konkursie referatów z dziedziny psychologii w XVI Studenckiej Sesji Naukowej.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- 32. Finał WOŚP. 10 książek dla zwycięzcy licytacji
- Czy w gazetkach promocyjnych rzeczywiście natkniemy się na prawdziwe promocje?
- Centrum czy obrzeża - gdzie lepiej kupić mieszkanie?
- Poszukiwanie pracy: idealne CV i list motywacyjny
- Wcześniejsza spłata kredytu - czy spłata długu poza terminem się opłaca?
- Ubezpieczenie telefonu od A do Z
- Ubezpieczenie samochodu po utracie prawa jazdy – czy to możliwe?
- Pakiet medyczny - prezent z głową!
- Uczenie się nowego języka zmienia rozwój mózgu
- Czy Facebook sprawia, że jesteś nieszczęśliwy? Wirus FB
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA