Stereotyp przekonań o zdolnościach kobiet i mężczyzn
Z ARCHIWUM PRZEGLĄDU EUREKA
Fot. zdrowemiasto.pl
Stwierdzenie znaczenia stereotypowych przekonań o zdolnościach kobiet i mężczyzn dla różnic w wynikach edukacyjnych, zgodnie z którymi kobietom przypisuje się efektywne wykorzystanie zdolności werbalnych, natomiast mężczyzn uważa się za posiadaczy większych zdolności matematycznych - było podstawowym celem pracy.
Przeprowadzone analizy dotyczyły trzech stereotypów, pierwszy był związany ze społeczną rolą kobiet (przykładowa opinia: „Kobiety powinny zająć się prowadzeniem domu, a rządzenie krajem pozostawić mężczyznom”), dwa pozostałe dotyczyły różnic w zdolnościach kobiet i mężczyzn w naukach ścisłych i humanistycznych.
Badania wykazały, że stopień stereotypowości poglądów dotyczących społecznej roli kobiet zmniejszał się istotnie w ciągu ostatnich siedmiu lat (1992-1999). Przy porównaniu wyników badań przeprowadzonych w Polsce i w Stanach Zjednoczonych (dane Polskiego Generalnego Sondażu Społecznego i amerykańskiego Generalnego Sondażu Społecznego) okazało się, że dynamika tych zmian jest większa w Polsce choć zmiany w obu krajach idą w tym samym kierunku. Szczególnie duże zmniejszenie stopnia stereotypowości poglądów nastąpiło w Polsce w pierwszych latach po zmianie systemowej.
Interesujące jest to, że w polskim społeczeństwie stereotyp dotyczący większych zdolności kobiet w przedmiotach humanistycznych jest silniej podzielany niż stereotyp mówiący o przewadze mężczyzn w przedmiotach ścisłych.
Analizowano również korelaty stereotypów dotyczących ról społecznych i ich związki ze stereotypami dotyczącymi różnic w zdolnościach poznawczych. Przekonanie o lepszych predyspozycjach mężczyzn w naukach ścisłych idzie w parze z przekonaniami o tradycyjnym podziale ról.
Przeprowadzony eksperyment, w którym weryfikowano hipotezę mówiącą, że przekazanie komunikatu aktywizującego stereotyp związany z różnicami w zdolnościach kobiet i mężczyzn, spowoduje pogorszenie wyników w teście liczbowym u kobiet, a u mężczyzn – w teście werbalnym.
Wyniki pozwalają na określenie spójnego obrazu wpływu stereotypu związanego z umiejętnościami w wybranej dziedzinie wiedzy dla obu płci. Po pierwsze aktywizacja stereotypu defaworyzującego pogarsza wyniki, ale nie zanotowano polepszenia wyników w teście pod wpływem aktywizacji stereotypu faworyzującego. Po drugie negatywny wpływ aktywizacji stereotypu zanotowano jedynie u osób, które oceniały swoje osiągnięcia jako niezgodne ze stereotypem - w matematyce u bardzo dobrych uczennic, w języku polskim - u bardzo dobrych uczniów.
Wyniki tych badań nie tylko potwierdziły przypuszczenie, że zagrożenie przez stereotyp może wpływać na osiągnięcia, ale też zwróciły uwagę na rolę, jaką odgrywa identyfikacja z dziedziną wiedzy, kiedy jednostka czuje się zagrożona przez stereotyp.
Ważne jest stwierdzenie, że ten sam mechanizm działa zarówno w przypadku aktywizacji stereotypu mówiącego o tym, że mężczyźni są lepsi w przedmiotach ścisłych jak i stereotypu dotyczącego przekonania, że kobiety są lepsze w przedmiotach humanistycznych. (H.M.)
/Przegląd EUREKA, Nr 7(31)/2003/
Przeprowadzone analizy dotyczyły trzech stereotypów, pierwszy był związany ze społeczną rolą kobiet (przykładowa opinia: „Kobiety powinny zająć się prowadzeniem domu, a rządzenie krajem pozostawić mężczyznom”), dwa pozostałe dotyczyły różnic w zdolnościach kobiet i mężczyzn w naukach ścisłych i humanistycznych.
Badania wykazały, że stopień stereotypowości poglądów dotyczących społecznej roli kobiet zmniejszał się istotnie w ciągu ostatnich siedmiu lat (1992-1999). Przy porównaniu wyników badań przeprowadzonych w Polsce i w Stanach Zjednoczonych (dane Polskiego Generalnego Sondażu Społecznego i amerykańskiego Generalnego Sondażu Społecznego) okazało się, że dynamika tych zmian jest większa w Polsce choć zmiany w obu krajach idą w tym samym kierunku. Szczególnie duże zmniejszenie stopnia stereotypowości poglądów nastąpiło w Polsce w pierwszych latach po zmianie systemowej.
Interesujące jest to, że w polskim społeczeństwie stereotyp dotyczący większych zdolności kobiet w przedmiotach humanistycznych jest silniej podzielany niż stereotyp mówiący o przewadze mężczyzn w przedmiotach ścisłych.
Analizowano również korelaty stereotypów dotyczących ról społecznych i ich związki ze stereotypami dotyczącymi różnic w zdolnościach poznawczych. Przekonanie o lepszych predyspozycjach mężczyzn w naukach ścisłych idzie w parze z przekonaniami o tradycyjnym podziale ról.
Przeprowadzony eksperyment, w którym weryfikowano hipotezę mówiącą, że przekazanie komunikatu aktywizującego stereotyp związany z różnicami w zdolnościach kobiet i mężczyzn, spowoduje pogorszenie wyników w teście liczbowym u kobiet, a u mężczyzn – w teście werbalnym.
Wyniki pozwalają na określenie spójnego obrazu wpływu stereotypu związanego z umiejętnościami w wybranej dziedzinie wiedzy dla obu płci. Po pierwsze aktywizacja stereotypu defaworyzującego pogarsza wyniki, ale nie zanotowano polepszenia wyników w teście pod wpływem aktywizacji stereotypu faworyzującego. Po drugie negatywny wpływ aktywizacji stereotypu zanotowano jedynie u osób, które oceniały swoje osiągnięcia jako niezgodne ze stereotypem - w matematyce u bardzo dobrych uczennic, w języku polskim - u bardzo dobrych uczniów.
Wyniki tych badań nie tylko potwierdziły przypuszczenie, że zagrożenie przez stereotyp może wpływać na osiągnięcia, ale też zwróciły uwagę na rolę, jaką odgrywa identyfikacja z dziedziną wiedzy, kiedy jednostka czuje się zagrożona przez stereotyp.
Ważne jest stwierdzenie, że ten sam mechanizm działa zarówno w przypadku aktywizacji stereotypu mówiącego o tym, że mężczyźni są lepsi w przedmiotach ścisłych jak i stereotypu dotyczącego przekonania, że kobiety są lepsze w przedmiotach humanistycznych. (H.M.)
/Przegląd EUREKA, Nr 7(31)/2003/
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Eksperci apelują o usprawnienie procesu oceny i wprowadzania innowacyjnych szczepionek do Programu Szczepień Ochronnych
- Immunoterapie wysokiej skuteczności od początku choroby – czy to już obowiązujący standard postępowania w SM?
- Nowoczesne leczenie i optymizm – najlepsze antidotum na SM
- Choroba poznana 80 lat temu - wciąż nieznana. Rusza pierwsza w Polsce kampania edukacyjna dla pacjentów z ultrarzadkim nowotworem krwi: „Makroglobulinemia Waldenströma. Śladami Doktora Jana”
- Choroba Gauchera – wizytówka polskiego podejścia do chorób ultrarzadkich
- Antykoncepcja awaryjna nabiera tempa: Nowe dane Centrum e-Zdrowia
- Kardiolożka: o serce trzeba dbać od najmłodszych lat
- Ponad 600 tys. Polaków zaszczepiło się przeciw grypie
- Refundacja na papierze. Pacjentki tylko z jednego województwa mogą liczyć na leczenie zgodne z listą refundacyjną, która weszła w życie kilka miesięcy temu
- Pierwsze w Polsce zabiegi ablacji arytmii z zastosowaniem technologii CARTOSOUND FAM. „Niezwykle ważny krok w rozwoju elektrofizjologii”
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA