Stereotyp przekonań o zdolnościach kobiet i mężczyzn
Strona główna » Informator » Kraj » Stereotyp przekonań o zdolnościach kobiet i mężczy…

Stereotyp przekonań o zdolnościach kobiet i mężczyzn

Z ARCHIWUM PRZEGLĄDU EUREKA

(H.M.)

zdrowemiasto.pl / Przegląd EUREKAzdrowemiasto.pl / Przegląd EUREKA | dodane 01-04-2009

Fot. zdrowemiasto.pl
 
Stwierdzenie znaczenia stereotypowych przekonań o zdolnościach kobiet i mężczyzn dla różnic w wynikach edukacyjnych, zgodnie z którymi kobietom przypisuje się efektywne wykorzystanie zdolności werbalnych, natomiast mężczyzn uważa się za posiadaczy większych zdolności matematycznych - było podstawowym celem pracy.

Przeprowadzone analizy dotyczyły trzech stereotypów, pierwszy był związany ze społeczną rolą kobiet (przykładowa opinia: „Kobiety powinny zająć się prowadzeniem domu, a rządzenie krajem pozostawić mężczyznom”), dwa pozostałe dotyczyły różnic w zdolnościach kobiet i mężczyzn w naukach ścisłych i humanistycznych.

Badania wykazały, że stopień stereotypowości poglądów dotyczących społecznej roli kobiet zmniejszał się istotnie w ciągu ostatnich siedmiu lat (1992-1999). Przy porównaniu wyników badań przeprowadzonych w Polsce i w Stanach Zjednoczonych (dane Polskiego Generalnego Sondażu Społecznego i amerykańskiego Generalnego Sondażu Społecznego) okazało się, że dynamika tych zmian jest większa w Polsce choć zmiany w obu krajach idą w tym samym kierunku. Szczególnie duże zmniejszenie stopnia stereotypowości poglądów nastąpiło w Polsce w pierwszych latach po zmianie systemowej.

Interesujące jest to, że w polskim społeczeństwie stereotyp dotyczący większych zdolności kobiet w przedmiotach humanistycznych jest silniej podzielany niż stereotyp mówiący o przewadze mężczyzn w przedmiotach ścisłych.

Analizowano również korelaty stereotypów dotyczących ról społecznych i ich związki ze stereotypami dotyczącymi różnic w zdolnościach poznawczych. Przekonanie o lepszych predyspozycjach mężczyzn w naukach ścisłych idzie w parze z przekonaniami o tradycyjnym podziale ról.

Przeprowadzony eksperyment, w którym weryfikowano hipotezę mówiącą, że przekazanie komunikatu aktywizującego stereotyp związany z różnicami w zdolnościach kobiet i mężczyzn, spowoduje pogorszenie wyników w teście liczbowym u kobiet, a u mężczyzn – w teście werbalnym.

Wyniki pozwalają na określenie spójnego obrazu wpływu stereotypu związanego z umiejętnościami w wybranej dziedzinie wiedzy dla obu płci. Po pierwsze aktywizacja stereotypu defaworyzującego pogarsza wyniki, ale nie zanotowano polepszenia wyników w teście pod wpływem aktywizacji stereotypu faworyzującego. Po drugie negatywny wpływ aktywizacji stereotypu zanotowano jedynie u osób, które oceniały swoje osiągnięcia jako niezgodne ze stereotypem - w matematyce u bardzo dobrych uczennic, w języku polskim - u bardzo dobrych uczniów.

Wyniki tych badań nie tylko potwierdziły przypuszczenie, że zagrożenie przez stereotyp może wpływać na osiągnięcia, ale też zwróciły uwagę na rolę, jaką odgrywa identyfikacja z dziedziną wiedzy, kiedy jednostka czuje się zagrożona przez stereotyp.

Ważne jest stwierdzenie, że ten sam mechanizm działa zarówno w przypadku aktywizacji stereotypu mówiącego o tym, że mężczyźni są lepsi w przedmiotach ścisłych jak i stereotypu dotyczącego przekonania, że kobiety są lepsze w przedmiotach humanistycznych.
(H.M.)

/Przegląd EUREKA, Nr 7(31)/2003/

(H.M.), 01-04-2009, zdrowemiasto.pl / Przegląd EUREKA

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe