Rozwój decyzji życiowo doniosłych
Z ARCHIWUM PRZEGLĄDU EUREKA

Fot. zdrowemiasto.pl
Odpowiedź na pytanie, jakie są uwarunkowania i prawidłowości dokonywania życiowo doniosłych decyzji przez osoby dorosłe, jest ważna nie tylko dla tych osób, ale może mieć znaczenie przy prowadzeniu treningów decyzyjnych. Dlatego też podjęto badania, w których analizowano m.in.: przedmiot decyzji, treść i liczbę stawianych celów, perspektywę czasową celów, liczbę i ocenę alternatywy działania, ujmowanie zewnętrznych i wewnętrznych stanów świata oraz poziom orientacji w nich, umiejętność określania prawdopodobieństwa wyniku decyzji i podejmowanego ryzyka, umiejętność oceny użyteczności decyzji, źródła informacji i dostrzeganie ich modyfikującej roli, poczucie odpowiedzialności za wyniki decyzji, zakres odpowiedzialności oraz inne przejawy życia decyzyjnego.
Uzyskane wyniki wykazały, że życiowo doniosłe decyzje skoncentrowane są wokół trzech głównych obszarów życia: sfery życia rodzinnego, wyboru drogi wiary oraz aktywności zawodowej. Najczęściej są one podejmowane przed ukończeniem 30 roku życia, co oznacza, że w perspektywie całożyciowej okres wczesnej dorosłości jest spostrzegany jako obfitujący w najważniejsze wydarzenia. Wraz w wiekiem decyzje te uzyskują jednak inną rangę ważności egzystencjalnej - następuje przewartościowanie tego, co już się wydarzyło.
Doniosłe życiowo decyzje zmierzają najczęściej do realizacji 1, 2 lub 3 celów, z których jeden jest zazwyczaj dominujący. Przeważają cele dotyczące życia wewnętrznego (np. poszukiwanie sensu życia, kształtowanie charakteru) oraz cele dotyczące życia rodzinnego. Podjęcie ważnego życiowo działania jest nierozerwalnie związane z rozumieniem jego sensu, a to działanie ma wspierać ten sens. Znajomość własnych pragnień i celów sprzyja adekwatnej ocenie użyteczności wyników podejmowanego działania. Kryterium zadowolenia osób dorosłych, oparte jest nie tylko na regule sukces - porażka, ale na całościowej analizie swojego życia.
Badania przeprowadzono w oparciu o Kwestionariusz do Badania Decyzji Życiowo Doniosłych prof. Czesława Walesy. Kwestionariusz ten ma charakter wywiadu eksploracyjno-krytycznego.Osoby, które przechodzą przez to badanie mają szansę uzyskania głębokiego wglądu w siebie i poznanie mechanizmów własnego decydowania, co może być podstawą modyfikacji własnych zachowań. Może to dotyczyć prowadzenia treningów decyzyjnych, których celem jest podnoszenie mądrej asertywności i kompetencji decyzyjnych pracowników różnych instytycji, zawodów i powołań. (A.N.)
/Przegląd EUREKA, Nr 6(18)/2002, NAUKI HUMANISTYCZNE, Psychologia i Pedagogika/
Uzyskane wyniki wykazały, że życiowo doniosłe decyzje skoncentrowane są wokół trzech głównych obszarów życia: sfery życia rodzinnego, wyboru drogi wiary oraz aktywności zawodowej. Najczęściej są one podejmowane przed ukończeniem 30 roku życia, co oznacza, że w perspektywie całożyciowej okres wczesnej dorosłości jest spostrzegany jako obfitujący w najważniejsze wydarzenia. Wraz w wiekiem decyzje te uzyskują jednak inną rangę ważności egzystencjalnej - następuje przewartościowanie tego, co już się wydarzyło.
Doniosłe życiowo decyzje zmierzają najczęściej do realizacji 1, 2 lub 3 celów, z których jeden jest zazwyczaj dominujący. Przeważają cele dotyczące życia wewnętrznego (np. poszukiwanie sensu życia, kształtowanie charakteru) oraz cele dotyczące życia rodzinnego. Podjęcie ważnego życiowo działania jest nierozerwalnie związane z rozumieniem jego sensu, a to działanie ma wspierać ten sens. Znajomość własnych pragnień i celów sprzyja adekwatnej ocenie użyteczności wyników podejmowanego działania. Kryterium zadowolenia osób dorosłych, oparte jest nie tylko na regule sukces - porażka, ale na całościowej analizie swojego życia.
Badania przeprowadzono w oparciu o Kwestionariusz do Badania Decyzji Życiowo Doniosłych prof. Czesława Walesy. Kwestionariusz ten ma charakter wywiadu eksploracyjno-krytycznego.Osoby, które przechodzą przez to badanie mają szansę uzyskania głębokiego wglądu w siebie i poznanie mechanizmów własnego decydowania, co może być podstawą modyfikacji własnych zachowań. Może to dotyczyć prowadzenia treningów decyzyjnych, których celem jest podnoszenie mądrej asertywności i kompetencji decyzyjnych pracowników różnych instytycji, zawodów i powołań. (A.N.)
/Przegląd EUREKA, Nr 6(18)/2002, NAUKI HUMANISTYCZNE, Psychologia i Pedagogika/
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Choroba Parkinsona – coraz więcej chorych, coraz pilniejsza potrzeba uruchomienia programu opieki kompleksowej
- „Ambasadorzy profesjonalnej terapii ran” – konkurs dla pielęgniarek i położnych, które zmieniają standardy leczenia ran
- Plaga niewydolności serca: Statystyki nie pozostawiają złudzeń
- Model skróconej ścieżki pacjenta dla szczepień zalecanych w POZ – wnioski z debaty Vaccine Meeting 2025
- Rak płuca – nowe możliwości chirurgii i leczenia okołooperacyjnego. Czy są dostępne w Polsce?
- Świadomy wybór terapii: bezpłatne konsultacje dla pacjentów z diagnozą chłoniaka, przewlekłej białaczki limfocytowej i szpiczaka
- Neurolodzy i psychiatrzy zacieśniają współpracę na rzecz zdrowia mózgu
- Anna Kupiecka o kwietniowej liście refundacyjnej: bardzo ważne decyzje refundacyjne w onkologii
- 15 000 Pracowników Służby Zdrowia w Polsce narażonych na leki niebezpieczne – kluczowa rola bezpiecznego przygotowania leków
- Rekordowe liczby zgonów z powodu grypy
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA
![]() |