Polacy po 50 szukają w internecie informacji dotyczących pracy
INFORMATOR. Kraj

Fot. NCI
Polacy po 50. roku życia szukają w internecie zwykle informacji w sprawach związanych z pracą - wynika z badania Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Internauci po pięćdziesiątce interesują się technologią, czytają fora internetowe, ale sami rzadko się na nich wypowiadają.
W badaniu zrealizowanym na przełomie sierpnia i września 2010 roku skupiono się na zasadach użytkowania sieci i aplikacji sieciowych oraz serwisów internetowych przez osoby w wieku powyżej pięćdziesiątego roku życia.
Jak wykazały badania, starsi użytkownicy internetu są gotowi poświęcać więcej czasu i uwagi na poznanie i zrozumienie technologii niż młodsi. Zachowują wobec niej pewien dystans m.in. mimo instalacji mobilnego internetu nie korzystają z niego w każdych okolicznościach, jak młodzi internauci, lecz najczęściej w jednym-dwóch miejscach. Zwykle jest to biurko i domek na działce.
Przytłacza ich skala sieci, podobnie jak jej otwartość, dlatego poszukują miejsc, w których mogliby zachować prywatność. Preferują, więc korzystanie z internetu w samotności, szukając miejsc anonimowych o charakterze publicznym np. serwisy informacyjne czy portale ogólnopolskie, jak Gazeta.pl, Onet.pl, wp.pl czy Interia.pl albo własnego zakątka sieciowego, np. wortale. Są to najczęściej wortale hobbystyczne poświęcone tematykom: haftu krzyżykowego, wypieków, kibicowania drużynie piłkarskiej, kultury, antyków, labradorów, myślistwu, podróżom czy komputerom.
Użytkownicy internetu po 50 roku życia instalowali mobilny dostęp, ponieważ m.in. chcieli pracować poza domem w niestandardowych godzinach. Oprócz tego chcieli się też rozwijać zawodowo, poznawać nieznane dotychczas rozrywki oraz korzystać z internetu wspólnie z rodziną.
Jak stwierdzają badacze, część pokolenia obecnych pięćdziesięciolatków około 10 lat temu zaliczała się do grupy wcześnie wprowadzających nowinki techniczne do pracy lub domu.
Obecnie pokolenie to niesłusznie jest uznawane za posiadające niskie kompetencje dotyczące najnowszych technologii informatycznych, podczas gdy duża część jego przedstawicieli nie różni się wiedzą w tym zakresie od młodszych 20-30-latków.
Obie grupy mają jednak różne modele korzystania z internetu. Starsi użytkownicy sądzą, że powinien być on przede wszystkim źródłem wiedzy, młodsi widzą zaś to medium, jako źródło rozrywki.
Badanie "Mobilny internet 50+" wykonał zespół pod kierownictwem Łucji Krzyżanowskiej z Instytutu Socjologii UW, przy współpracy Mateusza Halawy (Instytut Studiów Społecznych UW) oraz dr Mirosława Filiciaka (Centrum Badań nad Kulturą Popularną, SWPS).
W badaniu zrealizowanym na przełomie sierpnia i września 2010 roku skupiono się na zasadach użytkowania sieci i aplikacji sieciowych oraz serwisów internetowych przez osoby w wieku powyżej pięćdziesiątego roku życia.
Jak wykazały badania, starsi użytkownicy internetu są gotowi poświęcać więcej czasu i uwagi na poznanie i zrozumienie technologii niż młodsi. Zachowują wobec niej pewien dystans m.in. mimo instalacji mobilnego internetu nie korzystają z niego w każdych okolicznościach, jak młodzi internauci, lecz najczęściej w jednym-dwóch miejscach. Zwykle jest to biurko i domek na działce.
Przytłacza ich skala sieci, podobnie jak jej otwartość, dlatego poszukują miejsc, w których mogliby zachować prywatność. Preferują, więc korzystanie z internetu w samotności, szukając miejsc anonimowych o charakterze publicznym np. serwisy informacyjne czy portale ogólnopolskie, jak Gazeta.pl, Onet.pl, wp.pl czy Interia.pl albo własnego zakątka sieciowego, np. wortale. Są to najczęściej wortale hobbystyczne poświęcone tematykom: haftu krzyżykowego, wypieków, kibicowania drużynie piłkarskiej, kultury, antyków, labradorów, myślistwu, podróżom czy komputerom.
Użytkownicy internetu po 50 roku życia instalowali mobilny dostęp, ponieważ m.in. chcieli pracować poza domem w niestandardowych godzinach. Oprócz tego chcieli się też rozwijać zawodowo, poznawać nieznane dotychczas rozrywki oraz korzystać z internetu wspólnie z rodziną.
Jak stwierdzają badacze, część pokolenia obecnych pięćdziesięciolatków około 10 lat temu zaliczała się do grupy wcześnie wprowadzających nowinki techniczne do pracy lub domu.
Obecnie pokolenie to niesłusznie jest uznawane za posiadające niskie kompetencje dotyczące najnowszych technologii informatycznych, podczas gdy duża część jego przedstawicieli nie różni się wiedzą w tym zakresie od młodszych 20-30-latków.
Obie grupy mają jednak różne modele korzystania z internetu. Starsi użytkownicy sądzą, że powinien być on przede wszystkim źródłem wiedzy, młodsi widzą zaś to medium, jako źródło rozrywki.
Badanie "Mobilny internet 50+" wykonał zespół pod kierownictwem Łucji Krzyżanowskiej z Instytutu Socjologii UW, przy współpracy Mateusza Halawy (Instytut Studiów Społecznych UW) oraz dr Mirosława Filiciaka (Centrum Badań nad Kulturą Popularną, SWPS).
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Choroba Parkinsona – coraz więcej chorych, coraz pilniejsza potrzeba uruchomienia programu opieki kompleksowej
- „Ambasadorzy profesjonalnej terapii ran” – konkurs dla pielęgniarek i położnych, które zmieniają standardy leczenia ran
- Plaga niewydolności serca: Statystyki nie pozostawiają złudzeń
- Model skróconej ścieżki pacjenta dla szczepień zalecanych w POZ – wnioski z debaty Vaccine Meeting 2025
- Rak płuca – nowe możliwości chirurgii i leczenia okołooperacyjnego. Czy są dostępne w Polsce?
- Świadomy wybór terapii: bezpłatne konsultacje dla pacjentów z diagnozą chłoniaka, przewlekłej białaczki limfocytowej i szpiczaka
- Neurolodzy i psychiatrzy zacieśniają współpracę na rzecz zdrowia mózgu
- Anna Kupiecka o kwietniowej liście refundacyjnej: bardzo ważne decyzje refundacyjne w onkologii
- 15 000 Pracowników Służby Zdrowia w Polsce narażonych na leki niebezpieczne – kluczowa rola bezpiecznego przygotowania leków
- Rekordowe liczby zgonów z powodu grypy
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA
![]() |