
Nowy sprzęt w Katedrze Pielęgniarstwa GUMed. Źródło: GUMed
Pełnopostaciowy, multimedialny symulator akcji porodowej i symulator funkcji życiowych działają już w Katedrze Pielęgniarstwa na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. Uczelnia kupiła urządzenia za pieniądze z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach projektu "Doposażenie laboratoriów kształcenia umiejętności zawodowych z zakresu pielęgniarstwa, położnictwa i badania fizykalnego w GUMed i APS".
"Symulator podłącza się do laptopa, przy którym siada nauczyciel akademicki. Dzięki temu można praktycznie przećwiczyć ze studentami problemy pojawiające się w czasie akcji porodowej, ustawić czas trwania porodu i dokładnie przeanalizować poszczególne jego etapy" - wyjaśnia PAP dr n. med. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, pełniąca funkcję kierownika Katedry Pielęgniarstwa GUMed.
Symulator pozwala na zaprogramowanie 9 scenariuszy akcji porodowych oraz na obserwację szmerów oddechowych i tonów serca dziecka.
W ramach projektu, Katedra Pielęgniarstwa kupiła w ciągu roku także 140 fantomów i pomocy dydaktycznych oraz 190 pozycji sprzętu medycznego. "Kupiliśmy fantomy różnej płci - od noworodka poprzez dziecko do osoby dorosłej - dzięki którym studenci mogą ćwiczyć umiejętności pielęgnacyjne i uczyć się postępowania w różnych problemach zdrowotnych. Nauczyciel elektronicznie programuje problemy chorego w fantomie, a student musi je rozpoznać (fantom odpowiada na pytania studenta) i podjąć właściwe działania" - opowiada dr Gaworska-Krzemińska.
Dzięki pomocy UE, w Katedrze znalazły się fantomy do nauki reanimacji, cewnikowania pęcherza moczowego, wykonywania wszelkiego rodzaju iniekcji, robienia lewatywy, obserwowania problemów z układu krążenia, pozwalające na wprowadzenie zgłębnika i karmienie przez zgłębnik, fantomy ginekologiczno-położnicze, aparat USG, stetoskopy elektroniczne, monitory, doplery naczyniowe, trenażery do oceny zaburzeń ze strony układu oddechowego i wiele innych.
"Całość projektu opiewa na kwotę ok. 2 mln 800 tys. zł - informuje dr Gaworska-Krzemińska - ale sprzęt dzięki niemu zakupiony stanowi dla nas +edukacyjny przeskok wiekowy+. Wcześniej student pewne procedury mógł przećwiczyć jedynie na sobie, teraz ma możliwość nauki w praktyce jeszcze nim nastąpi kontakt z prawdziwym pacjentem".
"Symulator podłącza się do laptopa, przy którym siada nauczyciel akademicki. Dzięki temu można praktycznie przećwiczyć ze studentami problemy pojawiające się w czasie akcji porodowej, ustawić czas trwania porodu i dokładnie przeanalizować poszczególne jego etapy" - wyjaśnia PAP dr n. med. Aleksandra Gaworska-Krzemińska, pełniąca funkcję kierownika Katedry Pielęgniarstwa GUMed.
Symulator pozwala na zaprogramowanie 9 scenariuszy akcji porodowych oraz na obserwację szmerów oddechowych i tonów serca dziecka.
W ramach projektu, Katedra Pielęgniarstwa kupiła w ciągu roku także 140 fantomów i pomocy dydaktycznych oraz 190 pozycji sprzętu medycznego. "Kupiliśmy fantomy różnej płci - od noworodka poprzez dziecko do osoby dorosłej - dzięki którym studenci mogą ćwiczyć umiejętności pielęgnacyjne i uczyć się postępowania w różnych problemach zdrowotnych. Nauczyciel elektronicznie programuje problemy chorego w fantomie, a student musi je rozpoznać (fantom odpowiada na pytania studenta) i podjąć właściwe działania" - opowiada dr Gaworska-Krzemińska.
Dzięki pomocy UE, w Katedrze znalazły się fantomy do nauki reanimacji, cewnikowania pęcherza moczowego, wykonywania wszelkiego rodzaju iniekcji, robienia lewatywy, obserwowania problemów z układu krążenia, pozwalające na wprowadzenie zgłębnika i karmienie przez zgłębnik, fantomy ginekologiczno-położnicze, aparat USG, stetoskopy elektroniczne, monitory, doplery naczyniowe, trenażery do oceny zaburzeń ze strony układu oddechowego i wiele innych.
"Całość projektu opiewa na kwotę ok. 2 mln 800 tys. zł - informuje dr Gaworska-Krzemińska - ale sprzęt dzięki niemu zakupiony stanowi dla nas +edukacyjny przeskok wiekowy+. Wcześniej student pewne procedury mógł przećwiczyć jedynie na sobie, teraz ma możliwość nauki w praktyce jeszcze nim nastąpi kontakt z prawdziwym pacjentem".
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Choroba Parkinsona – coraz więcej chorych, coraz pilniejsza potrzeba uruchomienia programu opieki kompleksowej
- „Ambasadorzy profesjonalnej terapii ran” – konkurs dla pielęgniarek i położnych, które zmieniają standardy leczenia ran
- Plaga niewydolności serca: Statystyki nie pozostawiają złudzeń
- Model skróconej ścieżki pacjenta dla szczepień zalecanych w POZ – wnioski z debaty Vaccine Meeting 2025
- Rak płuca – nowe możliwości chirurgii i leczenia okołooperacyjnego. Czy są dostępne w Polsce?
- Świadomy wybór terapii: bezpłatne konsultacje dla pacjentów z diagnozą chłoniaka, przewlekłej białaczki limfocytowej i szpiczaka
- Neurolodzy i psychiatrzy zacieśniają współpracę na rzecz zdrowia mózgu
- Anna Kupiecka o kwietniowej liście refundacyjnej: bardzo ważne decyzje refundacyjne w onkologii
- 15 000 Pracowników Służby Zdrowia w Polsce narażonych na leki niebezpieczne – kluczowa rola bezpiecznego przygotowania leków
- Rekordowe liczby zgonów z powodu grypy
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA
![]() |