Stomicy a koronawirus. Jak odebrać sprzęt stomijny podczas domowej kwarantanny?
INFORMATOR. Kraj
Fot. NCI
Epidemia koronawirusa stwarza szczególnie trudne warunki funkcjonowania dla osób odbierających cyklicznie zaopatrzenie medyczne w tym osób ze stomią. W obliczu panującej epidemii większość pacjentów powinna przestrzegać nawet bardziej rygorystycznie niż inni, zaleceń higienicznych i epidemiologicznych, sformułowanych przez Państwowy Zakład Higieny oraz Ministerstwo Zdrowia. Zalecenia te obejmują wychodzenie z domu tylko w uzasadnionych i niezbędnych przypadkach. Niestety może to utrudnić zaopatrzenie w sprzęt stomijny. Fundacja STOMAlife podkreśla, że pacjenci odbierający sprzęt stomijny mogą, a w obecnej sytuacji nawet powinni, skorzystać z zaopatrzenia z dostawą do domu. Całą procedurę znacznie upraszcza posiadanie e-zlecenia, ale jeśli chory posiada zlecenie na starym druku, również ma taką możliwość.
- Apelujemy do pacjentów, aby w obecnej sytuacji,nie pozostawiali kwestii zaopatrzenia w sprzęt stomijny na ostatnią chwilę, z uwagi na możliwość wystąpienia utrudnień logistycznych. A co za tym idzie braku dostępności konkretnego sprzętu stomijnego w dotychczasowym punkcie realizacji zleceń. Mogą wystąpić trudności w realizacji dostaw, zarówno od producentów do sklepów medycznych, jak i dostaw do domu. Musimy też pamiętać o ryzyku ograniczenia dostępności do samych sklepów medycznych. Pomyślmy o tym już teraz i nie czekajmy na ostatnią chwilę ze złożeniem zapotrzebowania na niezbędne produkty medyczne. Wystarczy się upewnić, że wybrany przez Państwa sklep jest czynny i czy realizuje zlecenia wysyłkowo. - mówi Prezes Fundacji STOMAlife, Dorota Minta. W przypadku problemów Fundacja służy wsparciem pod numerem bezpłatnej infolinii: 800 633 463.
W celu realizacji zaopatrzenia drogą wysyłkową, należy zadzwonić do wybranego sklepu medycznego i jeżeli jest to zlecenie wystawione w nowym trybie lub jego kontynuacja, ustalić z przedstawicielem sklepu sposób postępowania. Przed wykonaniem telefonu proszę przygotować nr PESEL i nr zlecenia. Sklep przyjmie zlecenie do realizacji i wyśle sprzęt pod wskazany adres. Pamiętajmy, aby upewnić się, że zamówiliśmy właściwy sprzęt a sklep posiada aktualny adres wysyłki.Procedura wygląda inaczej w przypadku osób, które otrzymały zlecenie na starym druku. Wtedy należy wysłać pocztą druk zlecenia wraz z kartą zaopatrzenia, do wybranego sklepu i dopiero wówczas zostanie zrealizowana wysyłka sprzętu.
Pamiętajmy o mogących się pojawiać coraz większych utrudnieniach w dostępie do służb medycznych - zgodnie z wytycznymi NFZ w ramach prewencji do lekarza POZ dzwonimy po receptę, czy zlecenie. W przypadku nowego zlecenia będziemy musieli odebrać z przychodni część drukowaną. - Jedynie podczas wizyty w gabinecie lekarz anuluje nam obecnie otwarte w realizacji zlecenie i wystawi nowe. Z nowym zleceniem można się udać ponownie do dowolnie wybranego punktu, jednak taki scenariusz powinien tym bardziej spowodować, aby nie odwlekać realizacji zaopatrzenia na ostatnią chwilę – dodaje Dorota Minta.
Dodatkowym argumentem zadbania o zaopatrzenie z wyprzedzeniem jest system realizacji e-zlecenia. W przypadku, gdy pacjent ma już otwarte zlecenie w konkretnym sklepie medycznym tzw. w trakcie realizacji a sklep zostanie zamknięty lub nie będzie miał sprzętu, to wówczas pacjent musi udać się ponownie do lekarza POZ lub specjalisty i poprosić o wystawienie nowego zlecenia (uzyskuje się nowy kod).
Pacjenci stomijni to często osoby, u których zdiagnozowane zostały: choroby nowotworowe, nieswoiste zapalenie jelit czy chorobę Leśniowskiego-Crohna. Są to schorzenia przy których zalecana jest szczególna ostrożność ze względu na zmniejszoną odporność, większe ryzyko zakażenia oraz zdecydowanie cięższy przewidywany przebieg infekcji. Spadek odporności może być też związany z przyjmowanymi przez pacjentów lekami immunosupresyjnymi. Wszelkie wątpliwości związane z leczeniem, pacjenci powinni konsultować z lekarzem prowadzącym. Sugerujemy, by w obecnej sytuacji, jeśli to możliwe, wybierać kontakt telefoniczny.
Istotną informacją dla chorych leczonych immunosupresyjnie jest fakt, że nie zaleca się przerywania leczenia farmakologicznego, ani odwoływania planowanych wizyt u lekarza. Natomiast pacjenci, którzy są w remisji w następstwie leczenia innego, niż immunosupresyjne, powinni przesunąć planowe wizyty kontrolne na termin późniejszy - po ustaniu zagrożenia epidemiologicznego. - W czasie powszechnej medialnej dezinformacji, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zachęcamy wszystkich pacjentów do kontaktu telefonicznego poprzez naszą bezpłatną infolinię pod numerem 800 633 463 – radzi Dorota Minta.
Fundacja STOMAlife w ramach swoich działań organizować będzie konsultacje wideo, podczas których pacjenci będą mogli porozmawiać z pielęgniarką stomijną, specjalistą ds. sprzętu stomijnego i psychologiem. Szczegółowe informacje już wkrótce na www.stomalife.pl oraz profilu Fundacji STOMAlife na Facebook’u.
- Apelujemy do pacjentów, aby w obecnej sytuacji,nie pozostawiali kwestii zaopatrzenia w sprzęt stomijny na ostatnią chwilę, z uwagi na możliwość wystąpienia utrudnień logistycznych. A co za tym idzie braku dostępności konkretnego sprzętu stomijnego w dotychczasowym punkcie realizacji zleceń. Mogą wystąpić trudności w realizacji dostaw, zarówno od producentów do sklepów medycznych, jak i dostaw do domu. Musimy też pamiętać o ryzyku ograniczenia dostępności do samych sklepów medycznych. Pomyślmy o tym już teraz i nie czekajmy na ostatnią chwilę ze złożeniem zapotrzebowania na niezbędne produkty medyczne. Wystarczy się upewnić, że wybrany przez Państwa sklep jest czynny i czy realizuje zlecenia wysyłkowo. - mówi Prezes Fundacji STOMAlife, Dorota Minta. W przypadku problemów Fundacja służy wsparciem pod numerem bezpłatnej infolinii: 800 633 463.
W celu realizacji zaopatrzenia drogą wysyłkową, należy zadzwonić do wybranego sklepu medycznego i jeżeli jest to zlecenie wystawione w nowym trybie lub jego kontynuacja, ustalić z przedstawicielem sklepu sposób postępowania. Przed wykonaniem telefonu proszę przygotować nr PESEL i nr zlecenia. Sklep przyjmie zlecenie do realizacji i wyśle sprzęt pod wskazany adres. Pamiętajmy, aby upewnić się, że zamówiliśmy właściwy sprzęt a sklep posiada aktualny adres wysyłki.Procedura wygląda inaczej w przypadku osób, które otrzymały zlecenie na starym druku. Wtedy należy wysłać pocztą druk zlecenia wraz z kartą zaopatrzenia, do wybranego sklepu i dopiero wówczas zostanie zrealizowana wysyłka sprzętu.
Pamiętajmy o mogących się pojawiać coraz większych utrudnieniach w dostępie do służb medycznych - zgodnie z wytycznymi NFZ w ramach prewencji do lekarza POZ dzwonimy po receptę, czy zlecenie. W przypadku nowego zlecenia będziemy musieli odebrać z przychodni część drukowaną. - Jedynie podczas wizyty w gabinecie lekarz anuluje nam obecnie otwarte w realizacji zlecenie i wystawi nowe. Z nowym zleceniem można się udać ponownie do dowolnie wybranego punktu, jednak taki scenariusz powinien tym bardziej spowodować, aby nie odwlekać realizacji zaopatrzenia na ostatnią chwilę – dodaje Dorota Minta.
Dodatkowym argumentem zadbania o zaopatrzenie z wyprzedzeniem jest system realizacji e-zlecenia. W przypadku, gdy pacjent ma już otwarte zlecenie w konkretnym sklepie medycznym tzw. w trakcie realizacji a sklep zostanie zamknięty lub nie będzie miał sprzętu, to wówczas pacjent musi udać się ponownie do lekarza POZ lub specjalisty i poprosić o wystawienie nowego zlecenia (uzyskuje się nowy kod).
Pacjenci stomijni to często osoby, u których zdiagnozowane zostały: choroby nowotworowe, nieswoiste zapalenie jelit czy chorobę Leśniowskiego-Crohna. Są to schorzenia przy których zalecana jest szczególna ostrożność ze względu na zmniejszoną odporność, większe ryzyko zakażenia oraz zdecydowanie cięższy przewidywany przebieg infekcji. Spadek odporności może być też związany z przyjmowanymi przez pacjentów lekami immunosupresyjnymi. Wszelkie wątpliwości związane z leczeniem, pacjenci powinni konsultować z lekarzem prowadzącym. Sugerujemy, by w obecnej sytuacji, jeśli to możliwe, wybierać kontakt telefoniczny.
Istotną informacją dla chorych leczonych immunosupresyjnie jest fakt, że nie zaleca się przerywania leczenia farmakologicznego, ani odwoływania planowanych wizyt u lekarza. Natomiast pacjenci, którzy są w remisji w następstwie leczenia innego, niż immunosupresyjne, powinni przesunąć planowe wizyty kontrolne na termin późniejszy - po ustaniu zagrożenia epidemiologicznego. - W czasie powszechnej medialnej dezinformacji, w przypadku jakichkolwiek wątpliwości, zachęcamy wszystkich pacjentów do kontaktu telefonicznego poprzez naszą bezpłatną infolinię pod numerem 800 633 463 – radzi Dorota Minta.
Fundacja STOMAlife w ramach swoich działań organizować będzie konsultacje wideo, podczas których pacjenci będą mogli porozmawiać z pielęgniarką stomijną, specjalistą ds. sprzętu stomijnego i psychologiem. Szczegółowe informacje już wkrótce na www.stomalife.pl oraz profilu Fundacji STOMAlife na Facebook’u.
Aktualizacja z dnia 19 marca 2020 r. Fundacja STOMAlife informuje odnośnie możliwości teleporady i wystawienia zlecenia na wyroby medyczne. W związku z zagrożeniem epidemiologicznym MZ wprowadziło w zakresie wystawiania i realizacji zleceń na wyroby medyczne regulacje powalające na wystawianie zleceń drogą elektroniczną. Według najnowszego komunikatu NFZ, możliwe jest udzielanie świadczeń w postaci teleporad w zakresach lekarza POZ, pielęgniarki POZ i położnej POZ. W ramach teleporady istnieje możliwość wystawienia e-recepty lub zlecenia elektronicznego na wyroby medyczne. Telefonicznie zostanie przekazany pacjentowi numer zlecenia, którym posłuży się podczas jego realizacji. Jednocześnie Centrala NFZ wskazuje, że teleporady mogą być udzielane, sprawozdawane lub rozliczane wyłącznie w sytuacji, gdy zakres niezbędnych czynności do zrealizowania na rzecz pacjenta, nie wymaga osobistej obecności personelu medycznego. Prezes Fundacji STOMAlife Dorota Minta podkreśla iż, w przypadku problemów Fundacja służy wsparciem pod numerem bezpłatnej infolinii: 800 633 463. |
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Nowoczesne leczenie i optymizm – najlepsze antidotum na SM
- Choroba poznana 80 lat temu - wciąż nieznana. Rusza pierwsza w Polsce kampania edukacyjna dla pacjentów z ultrarzadkim nowotworem krwi: „Makroglobulinemia Waldenströma. Śladami Doktora Jana”
- Choroba Gauchera – wizytówka polskiego podejścia do chorób ultrarzadkich
- Antykoncepcja awaryjna nabiera tempa: Nowe dane Centrum e-Zdrowia
- Kardiolożka: o serce trzeba dbać od najmłodszych lat
- Ponad 600 tys. Polaków zaszczepiło się przeciw grypie
- Refundacja na papierze. Pacjentki tylko z jednego województwa mogą liczyć na leczenie zgodne z listą refundacyjną, która weszła w życie kilka miesięcy temu
- Pierwsze w Polsce zabiegi ablacji arytmii z zastosowaniem technologii CARTOSOUND FAM. „Niezwykle ważny krok w rozwoju elektrofizjologii”
- Czy starsi pacjenci otrzymają lepszą ochronę jeszcze w tym sezonie?
- Wyzwania hematoonkologii - na jakie terapie czekają polscy pacjenci?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA