Interaktywne metody zwiększają skuteczność edukacji w cukrzycy
Strona główna » Informator » Kraj » Interaktywne metody zwiększają skuteczność edukacj…

Interaktywne metody zwiększają skuteczność edukacji w cukrzycy

INFORMATOR. Kraj

Joanna Morga

naukawpolsce.plnaukawpolsce.pl | dodane 04-03-2011

Fot. zdrowemiasto.pl
 
Dzięki interaktywnym metodom edukacyjnym, które wymagają osobistego zaangażowania, pacjenci z cukrzycą mogą zapamiętywać aż 70 proc. informacji na temat swojej choroby i jej leczenia - mówili eksperci w czwartek na spotkaniu prasowym w Warszawie.

"Z badań wynika, że gdy pacjenci tylko słuchają informacji zapamiętują z nich ok. 20-40 proc., natomiast metody interaktywne, które wymagają ich zaangażowania zwiększają odsetek zapamiętanych informacji do 70 proc." - powiedziała Magdalena Kołodziej, która koordynuje pracę Cukrzycowych Centrów Edukacyjnych Lilly (cCEL).

W centrach, które funkcjonują od czterech lat w ponad 100 punktach w całej Polsce przeprowadzono dotychczas ponad 200 tys. spotkań edukacyjnych dla chorych na cukrzycę i ich bliskich.

Zdaniem pielęgniarki Zdzisławy Kielichowskiej, która od 12 lat zajmuje się edukacją diabetyków, w cukrzycy - jak w każdej chorobie przewlekłej - postawa pacjenta jest warunkiem skuteczności terapii.

Cukrzyca, niezależnie od mechanizmu rozwoju, objawia się zbyt wysokim poziomem glukozy we krwi. Jest on bardzo niebezpieczny dla tkanek i narządów organizmu i jeśli nie będzie dobrze kontrolowany, prędzej czy później doprowadzi do poważnych powikłań, jak np. choroby układu krążenia, zawał, udar mózgu, uszkodzenie siatkówki oka i problemy z widzeniem, niewydolność nerek, stopa cukrzycowa, czyli zaburzenia krążenia i czucia w stopie przyczyniające się do trudno gojących się ran.

Dotyczy to zarówno chorych na cukrzycę typu 1, która rozwija się głównie u dzieci i młodzieży z powodu uszkodzenia komórek trzustki produkujących insulinę, jak i u pacjentów cierpiących na cukrzycę typu 2, silnie związaną ze zbyt kaloryczna dietą i siedzącym trybem życia. W obydwu typach cukrzycy, chorzy muszą dbać o dietę i pamiętać o regularnej aktywności fizycznej.

"Pacjent, który usłyszy diagnozę +cukrzyca+ powinien zdać sobie sprawę, że ta choroba będzie mu towarzyszyła już zawsze i że powinien wziąć na siebie odpowiedzialność za swój stan zdrowia. Ale do tego potrzebna mu jest świadomość" - powiedział Jacek Sadowski, basista zespołu Leszcze, który od 30 lat choruje na cukrzycę typu 1.

Według Kielichowskiej, chorego na cukrzycę trzeba nauczyć komponowania diety, planowania aktywności fizycznej, dbania o stopy, a przede wszystkim obserwowania własnego organizmu - po jakich pokarmach wzrasta poziom glukozy, kiedy dochodzi do niedocukrzeń (hipoglikemii), które mogą być groźne dla życia. "Z moich doświadczeń wynika, że pacjenci, którzy przychodzą na spotkania edukacyjne przynajmniej raz w miesiącu nie trafiają do szpitala i u żadnego nie rozwinęła się stopa cukrzycowa" - zaznaczyła.

Jej zdaniem, bardzo ważne jest, by edukować pacjentów w sposób interaktywny, np. poprzez zabawę, wycieczki. Jednym z takich skutecznych narzędzi są mapy konwersacyjne stosowane w Cukrzycowych Centrach Edukacyjnych Lilly. Stworzono je we współpracy z Międzynarodową Federacją ds. Cukrzycy w Europie.

Jak wyjaśniła Kołodziej, mają one postać kolorowych rysunkowych plansz dotyczących różnych problemów z życia chorego na cukrzycę i jego rodziny. Pacjenci oraz ich bliscy gromadzą się nad mapą w grupach od 3 do 10 osób i podążają jej ścieżkami napotykając po drodze różne problemy, z którymi sami borykają się na co dzień. W grupie dyskutują nad nimi, wymieniają się doświadczeniami, komentują i udzielają wzajemnych porad. Zajęcia są prowadzone przez wyszkoloną pielęgniarkę.

"W ten sposób pacjenci i ich bliscy tworzą coś w rodzaju grupy wsparcia, co działa podobnie do psychoterapii" - powiedziała Magdalena Kołodziej. A, jak podkreślił Sadowski, takie wsparcie dla chorego jest jednym z niezbędnych filarów skutecznego leczenia.

O tym, jak ważna jest rola edukacji w skutecznym leczeniu cukrzycy wiedzą też sami lekarze, ale z powodu natłoku pacjentów często nie mają czasu, by ją prowadzić. "Dlatego wiemy, że nasze centra oceniają jako wielką pomoc. Z badań wynika, że aż 60 proc. osób, które odwiedziły cCEL zostało do nas skierowanych właśnie przez lekarza" - podkreśliła Kołodziej.

W styczniu Cukrzycowe Centra Edukacji Lilly otrzymały nagrodę w konkursie "Sukces Roku w Ochronie Zdrowia - Liderzy Medycyny" - za działalność edukacyjno-szkoleniową. W skład kapituły konkursu organizowanego przez miesięcznik "menadżer Zdrowia" wchodzą byli ministrowie zdrowia, osobistości ze świata nauki i medycyny.

Według danych z roku 2010 r., w Polsce żyje ok. 2,5 mln chorych na cukrzycę, z czego 750 tys. nie jest tego świadoma i nie leczy się. A wskaźniki te będą stale rosły - w 2030 r. chorych na cukrzycę w naszym kraju ma być już 3,2 mln.

Joanna Morga, 04-03-2011, naukawpolsce.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe