PORADNIA INTERNETOWA - ZDROWIE i MEDYCYNA - ZdroweMiasto.PL - LEKARZE DLA INTERNAUTÓW
Strona główna » Informator » Kraj » Badania dotyczące bezpieczeństwa łódzkich dzieci…

Badania dotyczące bezpieczeństwa łódzkich dzieci

PAP - NAUKA W POLSCE

SZU

naukawpolsce.pl / arch. 02.12.2008naukawpolsce.pl / arch. 02.12.2008 | dodane 31-07-2009

Fot. naukawpolsce.pl
 
Najmniej bezpiecznie w łódzkich szkołach czują się uczniowie szkół podstawowych. Najczęściej występujące agresywne zachowania w szkołach to szarpanie, popychanie i niszczenie mienia szkolnego. W łódzkich rodzinach zaobserwować można natomiast kryzys ojcostwa. Oto niektóre wnioski z badań pt. "Bezpieczeństwo dzieci w szkole i w rodzinie w Łodzi" przeprowadzonych przez Instytut Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego w latach 2007-2008. Ankiety na ten temat wypełniło niemal 19 tysięcy uczniów z ponad 80 szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z terenu Łodzi. "Nie było w Polsce takich dużych badań dotyczących jednego problemu. Badaliśmy poczucie bezpieczeństwa dzieci zarówno w szkole, w środowisku rówieśniczym jak i w domu. Chodziło nam o to, żeby uchwycić mechanizmy, które rodzą narastanie agresji. Czynniki, które ją generują i czynniki, które mogą wpływać na jej ograniczenie. A przy tej okazji udało nam się zbadać sytuację w łódzkich szkołach i domach" - powiedziała koordynator badań dr Elżbieta Michałowska.

Według socjologów, generalny wniosek, jaki nasuwa się z badań, jest taki, iż uczniowie liceów i zespołów szkół ponadgimnazjalnych czują się w szkole najczęściej bezpiecznie, gimnazjaliści nieco mniej bezpiecznie, a najmniej bezpiecznie uczniowie szkół podstawowych.

Badania wskazują, że wśród czynników wywołujących zachowania agresywne uczniowie wymieniają różny status materialny; biedniejsi generują agresywne zachowania, żeby zaistnieć, niesprawiedliwość w ocenianiu przez nauczycieli i nudny sposób prowadzenia lekcji, a także doświadczenia przemocy w domu.

Co drugi ankietowany uczeń uważa, że dzieci i młodzież stosują przemoc, ponieważ doświadczają jej w domu i nie potrafią inaczej załatwiać swoich spraw.

Z badań wynika, że najmniej bezpiecznymi miejscami w szkołach są korytarze i ubikacje a także teren wokół szkoły. Przemoc uczniowie identyfikują częściej z fizycznym znęcaniem, a dużo rzadziej z psychicznym krzywdzeniem. Wśród zachowań związanych z przemocą w szkołach uczniowie najczęściej wymieniali szarpanie, popychanie jak również niszczenie mienia szkolnego. Przemoc psychiczna występująca w szkołach to wyśmiewanie, ośmieszanie i przezywanie.

Zachowanie agresywne kierowane są najczęściej ku słabszym fizycznie, nowym i młodszym uczniom, zaś najrzadziej stosowane są wobec uczniów niepełnosprawnych i zamożnych.

Zdecydowana większość badanych stwierdziła, że może liczyć na pomoc swoich kolegów. Z kolei chwalenie ucznia przez nauczyciela w obecności klasy może być dla takiego ucznia nagrodą, ale także stanowić zagrożenie. Z badań wynika, że ten sposób wyróżniania ucznia może powodować, że pozostali uczniowie będą go traktowali jako ulubieńca nauczyciela, a 20 proc. ankietowanych właśnie w tym upatrywało źródło zachowań agresywnych w szkole.


SZU, 31-07-2009, naukawpolsce.pl / arch. 02.12.2008

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe