Animowana postać pomoże w rehabilitacji dzieci
INFORMATOR. Kraj

Fot. zdrowemiasto.pl
Animowaną postać wykonującą proste ruchy na ekranie komputera, którą podczas rehabilitacji mogą naśladować dzieci z porażeniem mózgowym, opracowali studenci Politechniki Gdańskiej. Ich rozwiązanie znalazło się w polskim finale studenckiego technologicznego konkursu Imagine Cup.
Aplikację pomocną w rehabilitacji dzieci z porażeniem mózgowym stworzył zespół Sigma, w którym znalazło się czworo informatyków - studentów z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej: Piotr Rojek, Paweł Lipiec, Oskar Matulewicz i Mateusz Prager. W zespole działa również student III roku wzornictwa na Politechnice Koszalińskiej - grafik Wiktor Buksza. Opiekunem naukowym grupy jest dr inż. Krzysztof Manuszewski.
"Cała zabawa polega na tym, że stworzyliśmy wirtualnego awatara - animowanego ludzika wykonującego proste ruchy na ekranie komputera - opowiada Paweł Lipiec, student I roku informatyki II stopnia. - Naśladując awatara dzieci jednocześnie bawią się i ćwiczą".
Zdaniem rehabilitantki z Przedszkola nr 77 w Gdańsku Ewy Lewandowskiej technologia informacyjna w rehabilitacji i edukacji dzieci niepełnosprawnych odgrywa niesamowitą rolę. "Jest bardzo motywująca dla dzieci, poprawia ich koncentrację, wytrzymałość i zdolność do osiągania zamierzonych efektów" - mówi Lewandowska.
Jeden z twórców oprogramowania Paweł Lipiec podkreśla, że aplikacja osobno kładzie nacisk na terapię poznawczą i ruchową. Pozwala naśladować postać lub wejść w interakcję - np. wyświetlić dwa obrazki zwierząt - lwa i krowy, którym towarzyszą właściwe im odgłosy. Pacjent wskazuje ręką w powietrzu, które ze zwierząt się odezwało. Jeśli wskaże prawidłowo, dostaje brawa.
Druga część systemu to aplikacja dla terapeuty, który może według własnego planu zarządzać informacją o pacjentach, planować terapię, odtworzyć nagranie filmowe i obserwować postępy pacjenta.
Do pracy przy projekcie studenci znaleźli partnera społecznego, czyli potencjalnego adresata opracowanej aplikacji. Współpracują z przedszkolem nr 77 w Gdańsku. Placówka zajmuje się dziećmi z porażeniem mózgowym. "Testowaliśmy oprogramowanie w tym przedszkolu. Wygląda na to, że zadowolone były maluchy, ale także rehabilitanci" - powiedział Lipiec.
Testowana w tej chwili aplikacja jest stosunkowo łatwo dostępna. Każdy, kto ma w domu komputer i kupi specjalny czujnik ruchu, może korzystać z różnego typu gier ruchowych.
Szczegółowe informacje na temat projektu są dostępne na stronie: http://www.pg.gda.pl/?kat=aktualnosci&id=3155
Aplikację pomocną w rehabilitacji dzieci z porażeniem mózgowym stworzył zespół Sigma, w którym znalazło się czworo informatyków - studentów z Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej: Piotr Rojek, Paweł Lipiec, Oskar Matulewicz i Mateusz Prager. W zespole działa również student III roku wzornictwa na Politechnice Koszalińskiej - grafik Wiktor Buksza. Opiekunem naukowym grupy jest dr inż. Krzysztof Manuszewski.
"Cała zabawa polega na tym, że stworzyliśmy wirtualnego awatara - animowanego ludzika wykonującego proste ruchy na ekranie komputera - opowiada Paweł Lipiec, student I roku informatyki II stopnia. - Naśladując awatara dzieci jednocześnie bawią się i ćwiczą".
Zdaniem rehabilitantki z Przedszkola nr 77 w Gdańsku Ewy Lewandowskiej technologia informacyjna w rehabilitacji i edukacji dzieci niepełnosprawnych odgrywa niesamowitą rolę. "Jest bardzo motywująca dla dzieci, poprawia ich koncentrację, wytrzymałość i zdolność do osiągania zamierzonych efektów" - mówi Lewandowska.
Jeden z twórców oprogramowania Paweł Lipiec podkreśla, że aplikacja osobno kładzie nacisk na terapię poznawczą i ruchową. Pozwala naśladować postać lub wejść w interakcję - np. wyświetlić dwa obrazki zwierząt - lwa i krowy, którym towarzyszą właściwe im odgłosy. Pacjent wskazuje ręką w powietrzu, które ze zwierząt się odezwało. Jeśli wskaże prawidłowo, dostaje brawa.
Druga część systemu to aplikacja dla terapeuty, który może według własnego planu zarządzać informacją o pacjentach, planować terapię, odtworzyć nagranie filmowe i obserwować postępy pacjenta.
Do pracy przy projekcie studenci znaleźli partnera społecznego, czyli potencjalnego adresata opracowanej aplikacji. Współpracują z przedszkolem nr 77 w Gdańsku. Placówka zajmuje się dziećmi z porażeniem mózgowym. "Testowaliśmy oprogramowanie w tym przedszkolu. Wygląda na to, że zadowolone były maluchy, ale także rehabilitanci" - powiedział Lipiec.
Testowana w tej chwili aplikacja jest stosunkowo łatwo dostępna. Każdy, kto ma w domu komputer i kupi specjalny czujnik ruchu, może korzystać z różnego typu gier ruchowych.
Szczegółowe informacje na temat projektu są dostępne na stronie: http://www.pg.gda.pl/?kat=aktualnosci&id=3155
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Choroba Parkinsona – coraz więcej chorych, coraz pilniejsza potrzeba uruchomienia programu opieki kompleksowej
- „Ambasadorzy profesjonalnej terapii ran” – konkurs dla pielęgniarek i położnych, które zmieniają standardy leczenia ran
- Plaga niewydolności serca: Statystyki nie pozostawiają złudzeń
- Model skróconej ścieżki pacjenta dla szczepień zalecanych w POZ – wnioski z debaty Vaccine Meeting 2025
- Rak płuca – nowe możliwości chirurgii i leczenia okołooperacyjnego. Czy są dostępne w Polsce?
- Świadomy wybór terapii: bezpłatne konsultacje dla pacjentów z diagnozą chłoniaka, przewlekłej białaczki limfocytowej i szpiczaka
- Neurolodzy i psychiatrzy zacieśniają współpracę na rzecz zdrowia mózgu
- Anna Kupiecka o kwietniowej liście refundacyjnej: bardzo ważne decyzje refundacyjne w onkologii
- 15 000 Pracowników Służby Zdrowia w Polsce narażonych na leki niebezpieczne – kluczowa rola bezpiecznego przygotowania leków
- Rekordowe liczby zgonów z powodu grypy
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA
![]() |