Fot. zdrowemiasto.pl
Obchodzony 9 lutego Dzień Bezpiecznego Internetu - w Polsce już po raz szósty - ma przypomnieć użytkownikom o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przestrzegając Polaków przed wirtualnymi pułapkami.
Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest w Polsce od 2005 roku z inicjatywy Komisji Europejskiej, w ramach programu "Safer Internet". Program jest adresowany w szczególności do dzieci i młodzieży, promuje bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z internetu.
Według badania GFK Net Index, polski internauta przede wszystkim rozmawia przez komunikatory, szuka danych oraz materiałów rozrywkowych. Ściąganiem plików zajmuje się 20 proc. ankietowanych, a jedna trzecia z nich kupuje w sieci.
"Dla jednych niezbędny wynalazek, dla innych - niestety źródło sieciowych oszustw. Dzięki internetowi wiele spraw możemy rozwiązać szybciej i łatwiej pod warunkiem, że korzystamy z niego rozsądnie" - zauważa rzecznik UOKiK Małgorzata Cieloch.
Zakładając profil na portalu społecznościowym wielu internautów podaje numer telefonu, adres, umieszcza zdjęcia. W takiej sytuacji zawsze należy zwrócić uwagę na rodzaj ochrony danych stosowany przez portal czy wirtualnego sprzedawcę. O swoich prawach trzeba też pamiętać korzystając z witryn internetowych oferujących płatne usługi - np. edukacyjne, poradnikowe. Z praktyki UOKiK wynika, że wiedza na temat wirtualnych zagrożeń jest niewielka i powierzchowna zarówno u dzieci, jak i rodziców. Dlatego Urząd przypomina o podstawowych zasadach korzystania z sieci.
ZANIM ŚCIĄGNIESZ PLIKI, PRZECZYTAJ REGULAMIN
Zachęceni informacją o darmowej usłudze użytkownik loguje się na stronie, akceptuje regulamin i szuka ulubionego filmu do pobrania. Po kilku dniach dostaje wezwanie do zapłaty. Co zrobić w sytuacji, gdy zamówiliśmy bezpłatną usługę, a sprzedawca po kilku dniach żąda jednak zapłaty?
"Każdy przypadek jest inny i warto w takich sytuacjach skorzystać z bezpłatnej porady prawnej jednego z ponad 370 rzeczników konsumentów. Ponadto pamiętajmy, że z umowy zawartej przez internet możemy zrezygnować bez ponoszenia dodatkowych opłat. Wystarczy powiadomić o tym na piśmie właściciela portalu w ciągu 10 dni od jej zawarcia" - mówi Cieloch.
Podkreśla, że bez względu na to, z jakich usług korzystamy, zawsze musimy zapoznać się z regulaminem, w którym zawarte są informacje o zasadach korzystania z wybranej usługi, jej cena i sposób składania reklamacji, a także warunki odstąpienia od umowy.
ZANIM WYŚLESZ SMS, SPRAWDŹ ILE KOSZTUJE
Niektórzy, mając objawy chorobowe, zamiast iść do lekarza, korzystają ze strony internetowej, zachęcającej do zdiagnozowania przez SMS. Usługa jest płatna - o czym przekonują się po wysłaniu SMS-a. Urząd przypomina, że przed skorzystaniem z telefonicznych, płatnych porad lub wzięciem udziału w jakimkolwiek konkursie, zawsze należy sprawdzić cenę minuty połączenia lub wysłania SMA-a. Pomocny w tym przypadku będzie regulamin, w którym organizator powinien zamieścić informacje o sobie oraz dane, które pozwolą ocenić, czy skorzystanie z usługi lub gra o obiecaną nagrodę rzeczywiście się opłaca.
ZANIM KUPISZ, SPRAWDŹ OD KOGO
Sklep internetowy oferuje sprzęt AGD znacznie taniej niż inni przedsiębiorcy pod warunkiem, że konsument od razu wpłaci pieniądze na konto. Strona internetowa nie zawiera wymaganych prawem informacji, ale nie budzi to podejrzeń. Internauta płaci za towar, który do niego nie dociera. Okazuje się wówczas, że ten przedsiębiorca nie istnieje.
UOKiK przestrzega więc przed stronami internetowymi, które nie zawierają podstawowych informacji o sprzedawcy. Urząd radzi, by przed dokonaniem transakcji sprawdzić na stronie, czy przedsiębiorca zarejestrował działalność gospodarczą - pomocne będą numery KRS czy REGON, a także dokładny adres. W sytuacji, w której konsument nie jest zadowolony z zamówienia, ma prawo do zwrotu produktu w ciągu 10 dni. Jeżeli natomiast towar nie został wysłany, przedsiębiorca nie istnieje, należy zgłosić sprawę organom ścigania - być może chodzi o oszustwo.
UOKiK przypomina, że w sytuacji sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą skorzystać z pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. W przypadku usług telekomunikacyjnych abonenci powinni szukać pomocy w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy prezesie UKE sądem polubownym. W przypadku wykorzystania niezgodnego z prawem danych osobowych właściwą instytucją będzie Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest w Polsce od 2005 roku z inicjatywy Komisji Europejskiej, w ramach programu "Safer Internet". Program jest adresowany w szczególności do dzieci i młodzieży, promuje bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z internetu.
Według badania GFK Net Index, polski internauta przede wszystkim rozmawia przez komunikatory, szuka danych oraz materiałów rozrywkowych. Ściąganiem plików zajmuje się 20 proc. ankietowanych, a jedna trzecia z nich kupuje w sieci.
"Dla jednych niezbędny wynalazek, dla innych - niestety źródło sieciowych oszustw. Dzięki internetowi wiele spraw możemy rozwiązać szybciej i łatwiej pod warunkiem, że korzystamy z niego rozsądnie" - zauważa rzecznik UOKiK Małgorzata Cieloch.
Zakładając profil na portalu społecznościowym wielu internautów podaje numer telefonu, adres, umieszcza zdjęcia. W takiej sytuacji zawsze należy zwrócić uwagę na rodzaj ochrony danych stosowany przez portal czy wirtualnego sprzedawcę. O swoich prawach trzeba też pamiętać korzystając z witryn internetowych oferujących płatne usługi - np. edukacyjne, poradnikowe. Z praktyki UOKiK wynika, że wiedza na temat wirtualnych zagrożeń jest niewielka i powierzchowna zarówno u dzieci, jak i rodziców. Dlatego Urząd przypomina o podstawowych zasadach korzystania z sieci.
ZANIM ŚCIĄGNIESZ PLIKI, PRZECZYTAJ REGULAMIN
Zachęceni informacją o darmowej usłudze użytkownik loguje się na stronie, akceptuje regulamin i szuka ulubionego filmu do pobrania. Po kilku dniach dostaje wezwanie do zapłaty. Co zrobić w sytuacji, gdy zamówiliśmy bezpłatną usługę, a sprzedawca po kilku dniach żąda jednak zapłaty?
"Każdy przypadek jest inny i warto w takich sytuacjach skorzystać z bezpłatnej porady prawnej jednego z ponad 370 rzeczników konsumentów. Ponadto pamiętajmy, że z umowy zawartej przez internet możemy zrezygnować bez ponoszenia dodatkowych opłat. Wystarczy powiadomić o tym na piśmie właściciela portalu w ciągu 10 dni od jej zawarcia" - mówi Cieloch.
Podkreśla, że bez względu na to, z jakich usług korzystamy, zawsze musimy zapoznać się z regulaminem, w którym zawarte są informacje o zasadach korzystania z wybranej usługi, jej cena i sposób składania reklamacji, a także warunki odstąpienia od umowy.
ZANIM WYŚLESZ SMS, SPRAWDŹ ILE KOSZTUJE
Niektórzy, mając objawy chorobowe, zamiast iść do lekarza, korzystają ze strony internetowej, zachęcającej do zdiagnozowania przez SMS. Usługa jest płatna - o czym przekonują się po wysłaniu SMS-a. Urząd przypomina, że przed skorzystaniem z telefonicznych, płatnych porad lub wzięciem udziału w jakimkolwiek konkursie, zawsze należy sprawdzić cenę minuty połączenia lub wysłania SMA-a. Pomocny w tym przypadku będzie regulamin, w którym organizator powinien zamieścić informacje o sobie oraz dane, które pozwolą ocenić, czy skorzystanie z usługi lub gra o obiecaną nagrodę rzeczywiście się opłaca.
ZANIM KUPISZ, SPRAWDŹ OD KOGO
Sklep internetowy oferuje sprzęt AGD znacznie taniej niż inni przedsiębiorcy pod warunkiem, że konsument od razu wpłaci pieniądze na konto. Strona internetowa nie zawiera wymaganych prawem informacji, ale nie budzi to podejrzeń. Internauta płaci za towar, który do niego nie dociera. Okazuje się wówczas, że ten przedsiębiorca nie istnieje.
UOKiK przestrzega więc przed stronami internetowymi, które nie zawierają podstawowych informacji o sprzedawcy. Urząd radzi, by przed dokonaniem transakcji sprawdzić na stronie, czy przedsiębiorca zarejestrował działalność gospodarczą - pomocne będą numery KRS czy REGON, a także dokładny adres. W sytuacji, w której konsument nie jest zadowolony z zamówienia, ma prawo do zwrotu produktu w ciągu 10 dni. Jeżeli natomiast towar nie został wysłany, przedsiębiorca nie istnieje, należy zgłosić sprawę organom ścigania - być może chodzi o oszustwo.
UOKiK przypomina, że w sytuacji sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą skorzystać z pomocy miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. W przypadku usług telekomunikacyjnych abonenci powinni szukać pomocy w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, który zajmuje się rozwiązywaniem sporów konsumentów z przedsiębiorcami poprzez mediacje, jak również przed działającym przy prezesie UKE sądem polubownym. W przypadku wykorzystania niezgodnego z prawem danych osobowych właściwą instytucją będzie Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Nowoczesne leczenie i optymizm – najlepsze antidotum na SM
- Choroba poznana 80 lat temu - wciąż nieznana. Rusza pierwsza w Polsce kampania edukacyjna dla pacjentów z ultrarzadkim nowotworem krwi: „Makroglobulinemia Waldenströma. Śladami Doktora Jana”
- Choroba Gauchera – wizytówka polskiego podejścia do chorób ultrarzadkich
- Antykoncepcja awaryjna nabiera tempa: Nowe dane Centrum e-Zdrowia
- Kardiolożka: o serce trzeba dbać od najmłodszych lat
- Ponad 600 tys. Polaków zaszczepiło się przeciw grypie
- Refundacja na papierze. Pacjentki tylko z jednego województwa mogą liczyć na leczenie zgodne z listą refundacyjną, która weszła w życie kilka miesięcy temu
- Pierwsze w Polsce zabiegi ablacji arytmii z zastosowaniem technologii CARTOSOUND FAM. „Niezwykle ważny krok w rozwoju elektrofizjologii”
- Czy starsi pacjenci otrzymają lepszą ochronę jeszcze w tym sezonie?
- Wyzwania hematoonkologii - na jakie terapie czekają polscy pacjenci?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA