Fot. zdrowemiasto.pl
"Dziatki - dziadkom" - to hasło kampanii towarzyszącej obchodom Narodowego Dnia Życia, która w tym roku ma promować solidarność międzypokoleniową i zwracać uwagę na relacje pomiędzy dziadkami a wnukami.
Narodowy Dzień Życia, który przypada 24 marca, będzie obchodzony w tym roku po raz szósty. Jak poinformował jeden z organizatorów obchodów Jacek Sapa, tegoroczna kampania - podobnie jak w latach ubiegłych - ma promować pozytywne wzorce i budować przyjazny klimat wokół rodziny.
Jak wynika z badań CBOS, 87 proc. Polaków uważa, że starsi ludzie są potrzebni innym. Ponad połowa młodych ludzi (56 proc.) twierdzi, że zawdzięcza coś dziadkom. Najczęściej są to: poczucie, że jest się kochanym (71 proc.), religia (59 proc.), zasady moralne (58 proc.), znajomość dziejów rodziny (55 proc.), miłość do ojczyzny (49 proc.) czy znajomość historii (46 proc.).
Jak podkreślił Aleksander Zioło z Warsztatów Analiz Socjologicznych, to rodzina w największym stopniu daje Polakom poczucie szczęścia, a tradycją, którą niezmiernie cenią, są spotkania dziadków z wnuczętami. Od dziadków dzieci uczą się tradycyjnych wartości i doświadczają bezwarunkowej miłości. Dziadkowie wnoszą do rodziny płynącą z doświadczenia mądrość, kształtują rodzinną tożsamość, podtrzymując pamięć o przeszłości. Aktywne uczestnictwo w życiu rodziny daje im poczucie, że są potrzebni. Często pomagają w opiece nad dziećmi, choć nie jest dobrze, gdy usiłują zastępować rodziców.
Wojciech Warecki, psycholog, autor książki o tym, jak być dobrą babcią i dobrym dziadkiem, podkreślał, że w dobrej rodzinie jest miejsce dla wszystkich pokoleń. Podczas gdy rodzice są bardziej zaangażowani w codzienne sprawy - pracują, odpowiadają za dzieci, chodzą na wywiadówki itd. - dziadkowie mają większy dystans do codzienności, zawsze mają czas dla wnuków, potrafią słuchać, mogą zapewnić im atrakcje zupełnie inne od tych, które oferują rodzice.
Ambasadorem tegorocznej kampanii towarzyszącej obchodom Dnia Życia został Jan Kobuszewski. W mediach pojawi się spot reklamowy z udziałem jego rodziny.
Przypadający 24 marca Narodowy Dzień Życia został ustanowiony uchwałą Sejmu w sierpniu 2004 r. W zeszłym roku był obchodzony pod hasłem "Stawiam na rodzinę!", w 2008 r. - "Jestem mamą. To moja kariera". Mottem dnia życia w 2007 r. było "Razem na zawsze", a tematem przewodnim - małżeństwo. W 2006 r. w ramach obchodów promowano ojcostwo, posługując się hasłem "Być ojcem - rola życia". W 2005 r. ten dzień był poświęcony rodzinom wielodzietnym; obchodzono go pod hasłem "Dom pełen skarbów".
Narodowy Dzień Życia, który przypada 24 marca, będzie obchodzony w tym roku po raz szósty. Jak poinformował jeden z organizatorów obchodów Jacek Sapa, tegoroczna kampania - podobnie jak w latach ubiegłych - ma promować pozytywne wzorce i budować przyjazny klimat wokół rodziny.
Jak wynika z badań CBOS, 87 proc. Polaków uważa, że starsi ludzie są potrzebni innym. Ponad połowa młodych ludzi (56 proc.) twierdzi, że zawdzięcza coś dziadkom. Najczęściej są to: poczucie, że jest się kochanym (71 proc.), religia (59 proc.), zasady moralne (58 proc.), znajomość dziejów rodziny (55 proc.), miłość do ojczyzny (49 proc.) czy znajomość historii (46 proc.).
Jak podkreślił Aleksander Zioło z Warsztatów Analiz Socjologicznych, to rodzina w największym stopniu daje Polakom poczucie szczęścia, a tradycją, którą niezmiernie cenią, są spotkania dziadków z wnuczętami. Od dziadków dzieci uczą się tradycyjnych wartości i doświadczają bezwarunkowej miłości. Dziadkowie wnoszą do rodziny płynącą z doświadczenia mądrość, kształtują rodzinną tożsamość, podtrzymując pamięć o przeszłości. Aktywne uczestnictwo w życiu rodziny daje im poczucie, że są potrzebni. Często pomagają w opiece nad dziećmi, choć nie jest dobrze, gdy usiłują zastępować rodziców.
Wojciech Warecki, psycholog, autor książki o tym, jak być dobrą babcią i dobrym dziadkiem, podkreślał, że w dobrej rodzinie jest miejsce dla wszystkich pokoleń. Podczas gdy rodzice są bardziej zaangażowani w codzienne sprawy - pracują, odpowiadają za dzieci, chodzą na wywiadówki itd. - dziadkowie mają większy dystans do codzienności, zawsze mają czas dla wnuków, potrafią słuchać, mogą zapewnić im atrakcje zupełnie inne od tych, które oferują rodzice.
Ambasadorem tegorocznej kampanii towarzyszącej obchodom Dnia Życia został Jan Kobuszewski. W mediach pojawi się spot reklamowy z udziałem jego rodziny.
Przypadający 24 marca Narodowy Dzień Życia został ustanowiony uchwałą Sejmu w sierpniu 2004 r. W zeszłym roku był obchodzony pod hasłem "Stawiam na rodzinę!", w 2008 r. - "Jestem mamą. To moja kariera". Mottem dnia życia w 2007 r. było "Razem na zawsze", a tematem przewodnim - małżeństwo. W 2006 r. w ramach obchodów promowano ojcostwo, posługując się hasłem "Być ojcem - rola życia". W 2005 r. ten dzień był poświęcony rodzinom wielodzietnym; obchodzono go pod hasłem "Dom pełen skarbów".
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Nowoczesne leczenie i optymizm – najlepsze antidotum na SM
- Choroba poznana 80 lat temu - wciąż nieznana. Rusza pierwsza w Polsce kampania edukacyjna dla pacjentów z ultrarzadkim nowotworem krwi: „Makroglobulinemia Waldenströma. Śladami Doktora Jana”
- Choroba Gauchera – wizytówka polskiego podejścia do chorób ultrarzadkich
- Antykoncepcja awaryjna nabiera tempa: Nowe dane Centrum e-Zdrowia
- Kardiolożka: o serce trzeba dbać od najmłodszych lat
- Ponad 600 tys. Polaków zaszczepiło się przeciw grypie
- Refundacja na papierze. Pacjentki tylko z jednego województwa mogą liczyć na leczenie zgodne z listą refundacyjną, która weszła w życie kilka miesięcy temu
- Pierwsze w Polsce zabiegi ablacji arytmii z zastosowaniem technologii CARTOSOUND FAM. „Niezwykle ważny krok w rozwoju elektrofizjologii”
- Czy starsi pacjenci otrzymają lepszą ochronę jeszcze w tym sezonie?
- Wyzwania hematoonkologii - na jakie terapie czekają polscy pacjenci?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA