Zbyt wiele dzieci za późno zaczyna mówić
Strona główna » Informator » Ciekawostki » Zbyt wiele dzieci za późno zaczyna mówić

Zbyt wiele dzieci za późno zaczyna mówić

INFORMATOR. Ciekawostki

JJJ

naukawpolsce.plnaukawpolsce.pl | dodane 10-01-2010

Fot. zdrowemiasto.pl
 
Niemal jedna szósta brytyjskich dzieci ma problemy z nauką mowy; niemal dwukrotnie częściej dotyczy to chłopców - wynika z badań przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii. Tylko połowa z potrzebujących maluchów korzysta z pomocy ekspertów.

Internetowe badania objęły grupę 1.015 rodziców dzieci od 1 roku do 7 lat. Przeprowadziła je firma badawcza YouGov na zlecenie nowego doradcy rządu brytyjskiego ds. komunikacji - Jean Gross.

Okazało się, że trudności z nauką mowy ma 22 proc. chłopców i 13 proc. dziewczynek. Ok. 4 proc. trzylatków nie jest w stanie wymówić jednego słowa.

"Odsetek dzieci, które mają trudności z nauką i rozumieniem mowy jest duży, zwłaszcza wśród chłopców" - skomentowała wyniki badań Jean Gross. Jej zdaniem, zdolność ludzi do komunikowania się jest czymś fundamentalnym, stanowi podbudowę wielu innych umiejętności.

Z jej opinią zgodziło się aż 60 proc. ankietowanych. Uznali oni, że zdolność mówienia, słuchania i rozumienia są najważniejszymi umiejętnościami, jakie dzieci rozwijają we wczesnych latach życia. Uplasowały się one wyżej niż zdolność wchodzenia w interakcje z innymi, umiejętność czytania, liczenia czy pisania.

Wszyscy ankietowani rodzice zapewniali, że wykonują z dziećmi czynności pobudzające rozwój mowy - oglądają książki z ilustracjami, opowiadają bajki i ćwiczą rymowane wierszyki.

Okazało się, że większość, bo 51 proc. dzieci, nie lubiła oglądać z rodzicami obrazków przed ukończeniem 6 miesięcy życia, ale 18 procentom sprawiało to przyjemność już w wieku 3 miesięcy lub wcześniej.

Dzieci z zamożniejszych rodzin lubiły oglądać książeczki obrazkowe oraz słuchać bajek i wierszyków w młodszym wieku niż dzieci z rodzin biedniejszych.

Przeciętny wiek, w którym maluchy wypowiadały swoje pierwsze słowo wynosił - jak wykazała analiza ankiet - ok. 10-11 miesięcy. Przynależność do klasy społecznej nie miała związku z tym, jak wcześnie miało to miejsce.

Przed 9 miesiącem życia pierwsze słowo wypowiadało więcej dziewczynek (34 proc.) niż chłopców (27 proc.), ale 4 proc. dzieci nie wymówiło żadnego słowa przed 3 rokiem życia.

Według Gross, niepokojące jest to, że tylko połowa maluchów mających problemy z nauką mowy korzysta z pomocy specjalisty. "Niezbędne jest, by wszystkie te dzieci otrzymywały jak najszybciej potrzebną pomoc ze strony wykwalifikowanych profesjonalistów" - zaznaczyła Gross.

JJJ, 10-01-2010, naukawpolsce.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe