Fot. zdrowemiasto.pl
Dzieci, które urodziły się niewidome, po odzyskaniu wzroku nie potrafią rozpoznać obrazu przedmiotu, którego wcześniej dotykały. Naukowcy z USA odkryli, że nasz mózg musi podczas rozwoju "nauczyć się widzieć" - połączyć w jedną całość bodźce wzrokowe i dotykowe, ponieważ ta zdolność nie jest wrodzona. Wyniki badań opublikowano w najnowszym numerze pisma "Nature Neuroscience".
Richard Held wraz z kolegami z Brain and Cognitive Sciences w Cambridge badał grupę pacjentów w wieku od 8 do 17 lat z Indii, którym w ramach pomocy humanitarnej wyleczono wzrok. Wszystkie dzieci urodziły się niewidome z powodu katarakty lub nieprzeziernej rogówki (zewnętrznej, normalnie przezroczystej warstwy oka).
Po usunięciu katarakty lub przeszczepie rogówki kiedy dzieci odzyskały wzrok poproszono je o zbadanie dotykiem klocka, a następnie rozpoznanie przy pomocy samego wzroku, który to był klocek wśród dwóch różnych, które im pokazano.
Pomimo że dla większości ludzi byłoby to proste zadanie, uczestnicy projektu nie potrafili prawidłowo połączyć zapamiętanego dzięki dotykowi klocka z obrazem jaki zobaczyli.
Podobne testy przeprowadzano po 5 dniach i jak się okazało dzieci, które odzyskały wzrok radziły sobie dużo lepiej. Zdaniem autorów pracy świadczy to o tym, że podczas rozwoju nasz mózg musi nauczyć się widzieć i koordynować informacje, które trafiają do niego za pośrednictwem różnych zmysłów.
Richard Held wraz z kolegami z Brain and Cognitive Sciences w Cambridge badał grupę pacjentów w wieku od 8 do 17 lat z Indii, którym w ramach pomocy humanitarnej wyleczono wzrok. Wszystkie dzieci urodziły się niewidome z powodu katarakty lub nieprzeziernej rogówki (zewnętrznej, normalnie przezroczystej warstwy oka).
Po usunięciu katarakty lub przeszczepie rogówki kiedy dzieci odzyskały wzrok poproszono je o zbadanie dotykiem klocka, a następnie rozpoznanie przy pomocy samego wzroku, który to był klocek wśród dwóch różnych, które im pokazano.
Pomimo że dla większości ludzi byłoby to proste zadanie, uczestnicy projektu nie potrafili prawidłowo połączyć zapamiętanego dzięki dotykowi klocka z obrazem jaki zobaczyli.
Podobne testy przeprowadzano po 5 dniach i jak się okazało dzieci, które odzyskały wzrok radziły sobie dużo lepiej. Zdaniem autorów pracy świadczy to o tym, że podczas rozwoju nasz mózg musi nauczyć się widzieć i koordynować informacje, które trafiają do niego za pośrednictwem różnych zmysłów.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Jaki wpływ wywiera jazda motocyklem na zdrowie psychiczne?
- Onycholiza - skąd się bierze i jak ją leczyć
- 8 mitów o implantach zębowych, w które prawdopodobnie nadal wierzysz
- Jak działa konduktometr i do czego jest wykorzystywany?
- Wady i zalety aptek internetowych
- Jak w naturalny sposób wspomagać swój układ odpornościowy?
- Suche oko - syndrom oka biurowego
- Komórki macierzyste - jakie choroby leczą?
- Elektryczne samochody wjechały do Polski
- Niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Fosfolipidy niezbędne - czynaprawdę są niezbędne?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA