Upragnione rzeczy wydają się być bliżej
INFORMATOR. Ciekawostki
Fot. zdrowemiasto.pl
Gdy bardzo czegoś pragniemy, postrzegamy ten przedmiot jako znajdujący się bliżej nas - pokazały najnowsze badania pary amerykańskich psychologów. Informację na ten temat zamieszcza pismo "Psychological Science".
Emily Balcetis z New York University oraz David Dunning z Cornell University zaobserwowali tę prawidłowość w serii badań. W pierwszym ochotnicy mieli ocenić, w jakiej odległości o nich stoi butelka wody. Połowie grupy pozwolono napić się przed doświadczeniem, podczas gdy reszta zjadła słone precelki pobudzające pragnienie.
Okazało się, że osoby bardzo spragnione wody oceniały odległość do butelki na mniejszą, niż ci, którzy wcześniej się napili.
W kolejnym eksperymencie badani rzucali woreczkami wypełnionymi grochem do leżących na ziemi kuponów upominkowych wartych bądź 25 USD, bądź bezwartościowych. Gdy rzucający trafił woreczkiem w kupon - otrzymywał go.
Badacze zaobserwowali, że gdy bon nie miał żadnej wartości woreczki lądowały znacznie dalej, niż w przypadku bonu 25-dolarowego. Innymi słowy, osoby biorące udział w grze oceniały, że wartościowy kupon, na którym im zależało, położony był bliżej nich.
Zdaniem autorów, te odchylenia w percepcji mogą się pojawiać po to, by zachęcić obserwatora do zachowań zmierzających do zdobycia upragnionej rzeczy. W uproszczeniu: gdy cel wydaje się być w zasięgu naszej ręki, jesteśmy bardziej zmotywowani, by go zdobyć.
Emily Balcetis z New York University oraz David Dunning z Cornell University zaobserwowali tę prawidłowość w serii badań. W pierwszym ochotnicy mieli ocenić, w jakiej odległości o nich stoi butelka wody. Połowie grupy pozwolono napić się przed doświadczeniem, podczas gdy reszta zjadła słone precelki pobudzające pragnienie.
Okazało się, że osoby bardzo spragnione wody oceniały odległość do butelki na mniejszą, niż ci, którzy wcześniej się napili.
W kolejnym eksperymencie badani rzucali woreczkami wypełnionymi grochem do leżących na ziemi kuponów upominkowych wartych bądź 25 USD, bądź bezwartościowych. Gdy rzucający trafił woreczkiem w kupon - otrzymywał go.
Badacze zaobserwowali, że gdy bon nie miał żadnej wartości woreczki lądowały znacznie dalej, niż w przypadku bonu 25-dolarowego. Innymi słowy, osoby biorące udział w grze oceniały, że wartościowy kupon, na którym im zależało, położony był bliżej nich.
Zdaniem autorów, te odchylenia w percepcji mogą się pojawiać po to, by zachęcić obserwatora do zachowań zmierzających do zdobycia upragnionej rzeczy. W uproszczeniu: gdy cel wydaje się być w zasięgu naszej ręki, jesteśmy bardziej zmotywowani, by go zdobyć.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Jaki wpływ wywiera jazda motocyklem na zdrowie psychiczne?
- Onycholiza - skąd się bierze i jak ją leczyć
- 8 mitów o implantach zębowych, w które prawdopodobnie nadal wierzysz
- Jak działa konduktometr i do czego jest wykorzystywany?
- Wady i zalety aptek internetowych
- Jak w naturalny sposób wspomagać swój układ odpornościowy?
- Suche oko - syndrom oka biurowego
- Komórki macierzyste - jakie choroby leczą?
- Elektryczne samochody wjechały do Polski
- Niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Fosfolipidy niezbędne - czynaprawdę są niezbędne?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA