Twoje nazwisko jest łatwe w wymowie? Masz większą szansę na karierę zawodową
INFORMATOR. Ciekawostki
Fot. NCI
Osoby, które posiadają nazwisko łatwe do wymówienia szybciej zdobywają przychylność innych i mogą robić większą karierę zawodową – wynika z pracy na łamach pisma „Journal of Experimental Social Psychology”.
Jak przypominają jej autorzy we wstępie, nazwiska są bogatym źródłem informacji. Mogą sygnalizować płeć, przynależność etniczną, a nawet klasową. Mogą się z nimi nawet kojarzyć pewne cechy osobowości, jak serdeczność i otwartość. Ale nazwiska różnią się też w bardziej zasadniczy sposób – niektóre po prostu łatwiej wymówić niż inne.
Naukowcy z Uniwersytetu w Melbourne oraz z Uniwersytetu Nowojorskiego analizowali, jaki wpływ może mieć łatwość wymowy czyjegoś nazwiska na to, jakie wrażenie ktoś robi on na innych i czy zdobywa ich przychylność. Badacze wykonywali doświadczenia w warunkach laboratoryjnych i rzeczywistych posługując się szeregiem nazwisk wywodzących się z Europy Zachodniej i Wschodniej oraz Azji.
Okazało się, że ludzie z nazwiskami łatwiejszymi do wymówienia są przez innych oceniani bardziej pozytywnie i robili lepsze wrażenie niż posiadacze nazwisk trudniejszych w wymowie.
W doświadczeniu imitującym wybory, kandydaci z łatwiejszymi do wymówienia nazwiskami mieli większe szanse na wygraną. Natomiast, analiza, którą objęto 500 prawników wykazała, że ci, którzy mieli nazwiska łatwiejsze w wymowie szybciej wspinali się na wyższe stanowiska w swojej firmie.
„Wyniki naszych badań wskazują, że zaobserwowany efekt nie jest związany jedynie z długością nazwiska, tym jak obco brzmi bądź jak bardzo jest dziwne, ale raczej z tym, jak łatwo je wymówić” – komentuje główny autor pracy dr Simon Laham.
Jego zdaniem, dowodzi to, że subtelne uprzedzenia, których nie jesteśmy świadomi, wpływają na nasze decyzje i wybory.
„Ważne jest byśmy brali pod uwagę te subtelne czynniki, które kształtują nasze wybory i sądy na temat innych. Zdawanie sobie z tego sprawy może pomóc nam korygować sposób myślenia i sprawić, że będziemy traktować innych w bardziej sprawiedliwy i obiektywny sposób” - tłumaczy badacz.
Dr Adam Alter, który prowadził analizę w firmach prawniczych ocenia, że podobny efekt dotyczy prawdopodobnie również innych zawodów, a także wielu innych dziedzin życia. Z jego wcześniejszych badań wynika na przykład, że akcje firmy o prostszej nazwie radzą sobie lepiej na giełdzie niż akcje firmy, której nazwa jest skomplikowana.
Jak przypominają jej autorzy we wstępie, nazwiska są bogatym źródłem informacji. Mogą sygnalizować płeć, przynależność etniczną, a nawet klasową. Mogą się z nimi nawet kojarzyć pewne cechy osobowości, jak serdeczność i otwartość. Ale nazwiska różnią się też w bardziej zasadniczy sposób – niektóre po prostu łatwiej wymówić niż inne.
Naukowcy z Uniwersytetu w Melbourne oraz z Uniwersytetu Nowojorskiego analizowali, jaki wpływ może mieć łatwość wymowy czyjegoś nazwiska na to, jakie wrażenie ktoś robi on na innych i czy zdobywa ich przychylność. Badacze wykonywali doświadczenia w warunkach laboratoryjnych i rzeczywistych posługując się szeregiem nazwisk wywodzących się z Europy Zachodniej i Wschodniej oraz Azji.
Okazało się, że ludzie z nazwiskami łatwiejszymi do wymówienia są przez innych oceniani bardziej pozytywnie i robili lepsze wrażenie niż posiadacze nazwisk trudniejszych w wymowie.
W doświadczeniu imitującym wybory, kandydaci z łatwiejszymi do wymówienia nazwiskami mieli większe szanse na wygraną. Natomiast, analiza, którą objęto 500 prawników wykazała, że ci, którzy mieli nazwiska łatwiejsze w wymowie szybciej wspinali się na wyższe stanowiska w swojej firmie.
„Wyniki naszych badań wskazują, że zaobserwowany efekt nie jest związany jedynie z długością nazwiska, tym jak obco brzmi bądź jak bardzo jest dziwne, ale raczej z tym, jak łatwo je wymówić” – komentuje główny autor pracy dr Simon Laham.
Jego zdaniem, dowodzi to, że subtelne uprzedzenia, których nie jesteśmy świadomi, wpływają na nasze decyzje i wybory.
„Ważne jest byśmy brali pod uwagę te subtelne czynniki, które kształtują nasze wybory i sądy na temat innych. Zdawanie sobie z tego sprawy może pomóc nam korygować sposób myślenia i sprawić, że będziemy traktować innych w bardziej sprawiedliwy i obiektywny sposób” - tłumaczy badacz.
Dr Adam Alter, który prowadził analizę w firmach prawniczych ocenia, że podobny efekt dotyczy prawdopodobnie również innych zawodów, a także wielu innych dziedzin życia. Z jego wcześniejszych badań wynika na przykład, że akcje firmy o prostszej nazwie radzą sobie lepiej na giełdzie niż akcje firmy, której nazwa jest skomplikowana.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Jaki wpływ wywiera jazda motocyklem na zdrowie psychiczne?
- Onycholiza - skąd się bierze i jak ją leczyć
- 8 mitów o implantach zębowych, w które prawdopodobnie nadal wierzysz
- Jak działa konduktometr i do czego jest wykorzystywany?
- Wady i zalety aptek internetowych
- Jak w naturalny sposób wspomagać swój układ odpornościowy?
- Suche oko - syndrom oka biurowego
- Komórki macierzyste - jakie choroby leczą?
- Elektryczne samochody wjechały do Polski
- Niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Fosfolipidy niezbędne - czynaprawdę są niezbędne?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA