Rzeczowników i czasowników mózg uczy się w osobnych obszarach
Strona główna » Informator » Ciekawostki » Rzeczowników i czasowników mózg uczy się w osobnyc…

Rzeczowników i czasowników mózg uczy się w osobnych obszarach

INFORMATOR. Ciekawostki

KRX

naukawpolsce.plnaukawpolsce.pl | dodane 01-03-2010

Fot. PAP / naukawpolsce.pl
 
Aktywność naszego mózgu wygląda inaczej, kiedy uczymy się rzeczowników, a inaczej - kiedy czasowników. Wyniki badań na ten temat opublikowano na łamach pisma "Neuroimage".

Dzieci zaczynają używać rzeczowników wcześniej niż czasowników, a zdrowi dorośli w testach szybciej reagują na rzeczowniki niż na czasowniki. Wielu pacjentów z uszkodzeniami mózgu wykazuje różnice w sprawności operowania rzeczownikami i czasownikami.

Opierając się na tych przesłankach naukowcy z Hiszpanii, Francji i Niemiec postanowili zbadać, jak mózg reaguje na rzeczowniki i czasowniki. Poprosili 21 osób o zapoznawanie się z nowymi słowami. Podczas nauki badali aktywność ich mózgów za pomocą rezonansu magnetycznego. Takie badania umożliwiają stwierdzenie, jaki obszar mózgu aktywizuje się podczas wykonywania danego zadania.

Test polegał na nauczeniu się znaczenia nowych, wymyślonych przez naukowców, słów w oparciu o kontekst. Na przykład w zdaniu "Dziewczyna dostała dżat na gwiazdkę", nowy rzeczownik miał oznaczać pierścionek. Z kolei w zdaniu "Student nizuje makaron na śniadanie", nowy czasownik oznaczał gotowanie. Badani musieli zapamiętać 80 nowych rzeczowników i czasowników.

"To zadanie symuluje na poziomie eksperymentalnym, jak przyswajamy sobie pewną część słownictwa w trakcie naszego życia" - wyjaśnia współautor badań, Antoni Rodriguez-Fornells z Uniwersytetu w Barcelonie. Jak dodaje, uczenie się w oparciu o kontekst jest najważniejszym typem przyswajania sobie nowych słów w dzieciństwie, ale też w wieku dorosłym, np. kiedy musimy poznawać nową terminologię z jakiejś dziedziny.

Potwierdziły się wcześniejsze przypuszczenia, że mózg w innych miejscach przetwarza wiedzę o rzeczownikach i czasownikach. Okazało się, że uczenie się rzeczowników aktywuje obszar zwany lewym zakrętem wrzecionowatym, z kolei nauka czasowników przełącza aktywność na inny obszar, tzw. lewy niższy czołowy zakręt i część zakrętu skroniowego.

KRX, 01-03-2010, naukawpolsce.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe