Fot. zdrowemiasto.pl
Opony z kolcami nie tylko szkodzą nawierzchni, ale mogą także zagrażać zdrowiu kierowców i osób mieszkających w pobliżu autostrad - informuje pismo "Chemical Research in Toxicology".
Jak wykazali naukowcy z zespołu Anders Ljungmana (uniwersytet w Linkoping), opony z kolcami ścierają powierzchnię drogi, wytwarzając pył, którego wdychanie powoduje w komórkach zmiany związane z procesem zapalnym, co zwiększa ryzyko chorób serca i układu oddechowego.
Opony z kolcami zaczęto stosować w Skandynawii w latach 50. XX wieku. Ich zadaniem było podniesienie przyczepności na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Ale pod koniec lat 70. zaczęły powstawać pierwsze opracowania na temat wpływu opon z kolcami na bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz zużycie nawierzchni. Wyniki analiz przyczyniły się do wprowadzenia zakazu stosowania opon kolcowanych.
W zależności od modelu i rozmiaru opona może mieć od 60 do 120 kolców. Kolec składa się z korpusu ze stali, aluminium lub z plastiku oraz kolca właściwego - elementu wykonanego z odpornego na ścieranie węglika wolframu, który wystaje średnio 1,5 mm nad powierzchnię opony.
W Polsce stosowanie opon z kolcami dozwolone jest tylko w przypadku rowerów oraz w pojazdach biorących udział w rajdach i wyścigach zimowych (za zgodą zarządcy drogi). Można ich natomiast używać w Finlandii, Norwegii i Szwecji.
Jak wykazali naukowcy z zespołu Anders Ljungmana (uniwersytet w Linkoping), opony z kolcami ścierają powierzchnię drogi, wytwarzając pył, którego wdychanie powoduje w komórkach zmiany związane z procesem zapalnym, co zwiększa ryzyko chorób serca i układu oddechowego.
Opony z kolcami zaczęto stosować w Skandynawii w latach 50. XX wieku. Ich zadaniem było podniesienie przyczepności na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Ale pod koniec lat 70. zaczęły powstawać pierwsze opracowania na temat wpływu opon z kolcami na bezpieczeństwo w ruchu drogowym oraz zużycie nawierzchni. Wyniki analiz przyczyniły się do wprowadzenia zakazu stosowania opon kolcowanych.
W zależności od modelu i rozmiaru opona może mieć od 60 do 120 kolców. Kolec składa się z korpusu ze stali, aluminium lub z plastiku oraz kolca właściwego - elementu wykonanego z odpornego na ścieranie węglika wolframu, który wystaje średnio 1,5 mm nad powierzchnię opony.
W Polsce stosowanie opon z kolcami dozwolone jest tylko w przypadku rowerów oraz w pojazdach biorących udział w rajdach i wyścigach zimowych (za zgodą zarządcy drogi). Można ich natomiast używać w Finlandii, Norwegii i Szwecji.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Jaki wpływ wywiera jazda motocyklem na zdrowie psychiczne?
- Onycholiza - skąd się bierze i jak ją leczyć
- 8 mitów o implantach zębowych, w które prawdopodobnie nadal wierzysz
- Jak działa konduktometr i do czego jest wykorzystywany?
- Wady i zalety aptek internetowych
- Jak w naturalny sposób wspomagać swój układ odpornościowy?
- Suche oko - syndrom oka biurowego
- Komórki macierzyste - jakie choroby leczą?
- Elektryczne samochody wjechały do Polski
- Niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Fosfolipidy niezbędne - czynaprawdę są niezbędne?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA