Opiekuńczy rodzic pozytywnie wpływa na rozwój mózgu dziecka
INFORMATOR. Ciekawostki
Fot. Photos8.com
Mózgi dzieci, którym rodzice poświęcali dużo uwagi we wczesnych latach życia, są wyposażone w większe hipokampy, czyli struktury odpowiedzialne za pamięć, uczenie się i reakcję na stres - czytamy w piśmie "Proceedings of the National Academy of Sciences".
"Badania prowadzone na szczurach wykazały wcześniej, że opieka matki, przede wszystkim lizanie potomstwa, wpływa na zmiany w obrębie genów, które prowadzą do powiększenia hipokampa. Zjawisko to zaobserwowano także u naczelnych, jednak nie było dotychczas jasne, czy to samu dzieje się u ludzi" - mówi dr Joan L. Luby, psychiatra i neurobiolog z Washington University School of Medicine w St. Louis (USA).
W badaniach z wykorzystaniem obrazowania mózgu wzięło udział 92 dzieci w wieku od 7 do 10 lat, z których część miała objawy depresji lub innych zaburzeń psychicznych. Wcześniej te same dzieci w wieku 3-6 lat uczestniczyły w badaniach nad depresją wśród przedszkolaków.
Na początkowym etapie badań dzieci i ich rodzice byli poddani szczegółowym obserwacjom, które obejmowały nagrywanie interakcji z opiekunem (w 95 proc. przypadków była to matka). Rodziców proszono wówczas o wykonanie określonego zadania, podczas gdy dziecko miało poczekać, by wspólnie otworzyć prezent.
To, czy i w jakim stopniu rodzice opiekowali się i wspierali dziecko w tej stresującej dla niego sytuacji oceniane było nie przez samych rodziców, lecz przez obiektywne osoby oglądające nagrania.
Gdy porównano rezultaty neuroobrazowania mózgu, okazało się, że dzieci nie wykazujące objawów depresji, którym rodzice poświęcali dużo czasu, miały niemal o 10 proc. większe hipokampy w porównaniu z dziećmi, którym nie poświęcano aż tyle uwagi.
"Badania prowadzone na szczurach wykazały wcześniej, że opieka matki, przede wszystkim lizanie potomstwa, wpływa na zmiany w obrębie genów, które prowadzą do powiększenia hipokampa. Zjawisko to zaobserwowano także u naczelnych, jednak nie było dotychczas jasne, czy to samu dzieje się u ludzi" - mówi dr Joan L. Luby, psychiatra i neurobiolog z Washington University School of Medicine w St. Louis (USA).
W badaniach z wykorzystaniem obrazowania mózgu wzięło udział 92 dzieci w wieku od 7 do 10 lat, z których część miała objawy depresji lub innych zaburzeń psychicznych. Wcześniej te same dzieci w wieku 3-6 lat uczestniczyły w badaniach nad depresją wśród przedszkolaków.
Na początkowym etapie badań dzieci i ich rodzice byli poddani szczegółowym obserwacjom, które obejmowały nagrywanie interakcji z opiekunem (w 95 proc. przypadków była to matka). Rodziców proszono wówczas o wykonanie określonego zadania, podczas gdy dziecko miało poczekać, by wspólnie otworzyć prezent.
To, czy i w jakim stopniu rodzice opiekowali się i wspierali dziecko w tej stresującej dla niego sytuacji oceniane było nie przez samych rodziców, lecz przez obiektywne osoby oglądające nagrania.
Gdy porównano rezultaty neuroobrazowania mózgu, okazało się, że dzieci nie wykazujące objawów depresji, którym rodzice poświęcali dużo czasu, miały niemal o 10 proc. większe hipokampy w porównaniu z dziećmi, którym nie poświęcano aż tyle uwagi.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Jaki wpływ wywiera jazda motocyklem na zdrowie psychiczne?
- Onycholiza - skąd się bierze i jak ją leczyć
- 8 mitów o implantach zębowych, w które prawdopodobnie nadal wierzysz
- Jak działa konduktometr i do czego jest wykorzystywany?
- Wady i zalety aptek internetowych
- Jak w naturalny sposób wspomagać swój układ odpornościowy?
- Suche oko - syndrom oka biurowego
- Komórki macierzyste - jakie choroby leczą?
- Elektryczne samochody wjechały do Polski
- Niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Fosfolipidy niezbędne - czynaprawdę są niezbędne?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA