Noworodki mają intuicyjną znajomość praw fizyki
INFORMATOR. Ciekawostki
Fot. zdrowemiasto.pl
Choć wydawać by się mogło, że po urodzeniu jesteśmy bezbronnymi istotami, które jedynie płaczą, śpią i jedzą, w rzeczywistości nasze mózgi są już wyposażone w intuicyjną wiedzę na temat praw fizyki – przekonują naukowcy, których wnioski publikuje serwis EurekAlert.
„Rodzimy się z pewnymi oczekiwaniami dotyczącymi otaczających nas obiektów, choć jest to coś, czego nigdy nas nie uczono. Wraz z rozwojem dziecka, wiedza ta ulega weryfikacji i prowadzi do rozwoju umiejętności, których używamy jako dorośli” – twierdzi Kristy van Marle z Uniwersytetu Missouri (USA), która obserwowała reakcje noworodków na różne sytuacje, badając znajomość podstawowych informacji o obiektach.
Analiza literatury naukowej z ostatnich 30 lat wykazała, że pierwsze sygnały świadczące o wiedzy intuicyjnej można zaobserwować u dwumiesięcznych dzieci. Już wtedy maluchy wiedzą na przykład, że przedmioty, które wypuszczamy z rąk upadają, a przedmioty, które zostały schowane nie przestają istnieć. Badania sugerują ponadto, że przed piątym miesiącem życia dzieci instynktownie orientują się w stanie skupienia materii, np. wiedzą, że woda nie jest ciałem stałym.
„Większość naszych interakcji w dorosłym życiu jest zautomatyzowana. Sądzimy, że noworodki mają taką samą zdolność formułowania oczekiwań oraz przewidywania tego, jak zachowają się przedmioty i substancje, z którymi wchodzą w interakcje – mówi van Marle. - Jeżeli ze stołu spada kubek mleka, możemy próbować go złapać, ale raczej nie będziemy łapać substancji, która się z niego wylewa”.
„Rodzimy się z pewnymi oczekiwaniami dotyczącymi otaczających nas obiektów, choć jest to coś, czego nigdy nas nie uczono. Wraz z rozwojem dziecka, wiedza ta ulega weryfikacji i prowadzi do rozwoju umiejętności, których używamy jako dorośli” – twierdzi Kristy van Marle z Uniwersytetu Missouri (USA), która obserwowała reakcje noworodków na różne sytuacje, badając znajomość podstawowych informacji o obiektach.
Analiza literatury naukowej z ostatnich 30 lat wykazała, że pierwsze sygnały świadczące o wiedzy intuicyjnej można zaobserwować u dwumiesięcznych dzieci. Już wtedy maluchy wiedzą na przykład, że przedmioty, które wypuszczamy z rąk upadają, a przedmioty, które zostały schowane nie przestają istnieć. Badania sugerują ponadto, że przed piątym miesiącem życia dzieci instynktownie orientują się w stanie skupienia materii, np. wiedzą, że woda nie jest ciałem stałym.
„Większość naszych interakcji w dorosłym życiu jest zautomatyzowana. Sądzimy, że noworodki mają taką samą zdolność formułowania oczekiwań oraz przewidywania tego, jak zachowają się przedmioty i substancje, z którymi wchodzą w interakcje – mówi van Marle. - Jeżeli ze stołu spada kubek mleka, możemy próbować go złapać, ale raczej nie będziemy łapać substancji, która się z niego wylewa”.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Jaki wpływ wywiera jazda motocyklem na zdrowie psychiczne?
- Onycholiza - skąd się bierze i jak ją leczyć
- 8 mitów o implantach zębowych, w które prawdopodobnie nadal wierzysz
- Jak działa konduktometr i do czego jest wykorzystywany?
- Wady i zalety aptek internetowych
- Jak w naturalny sposób wspomagać swój układ odpornościowy?
- Suche oko - syndrom oka biurowego
- Komórki macierzyste - jakie choroby leczą?
- Elektryczne samochody wjechały do Polski
- Niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Fosfolipidy niezbędne - czynaprawdę są niezbędne?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA