Naukowcy wyjaśniają dlaczego próbujemy czekolady z rybkami i śpimy w lodowych łożach
INFORMATOR. Ciekawostki
Fot. NCI
Niektórzy ludzie nie umieją się oprzeć okazji, by gromadzić nowe doświadczenia. Potrzeba ta pozwala wytłumaczyć duże wzięcie różnych dziwnych ofert i produktów, np. hoteli z lodowymi łożami czy lodów o smaku boczku - czytamy w "Journal of Consumer Research".
"Wielu konsumentów ciągnie do niezwykłych i nowatorskich doświadczeń. Ludzie ci wybierają takie sposoby spędzania wakacji, wolnego czasu czy imprezy, o których z góry wiadomo, że nie będą zbyt przyjemne" - zauważają badacze tego zjawiska, Anat Keinan z Harvard Business School i Ran Kivetz z Columbia Business School.
"Fascynującym tego przykładem jest wzrost popularności Lodowych Hoteli, w których goście śpią na łóżkach wykonanych z bryły lodu, w temperaturze minus cztery st. C. Podobny trend dostrzegamy w zakresie preferencji konsumenckich związanych z posiłkami: wiele restauracji próbuje skusić klientów, oferując niezwykłe przystawki czy desery. Do takich gastronomicznych wynalazków należy sorbet o smaku tequili i musztardy, boczkowe lody czy trufle czekoladowe z octem winnym i anchovy" - tłumaczą naukowcy.
Natomiast konsumenci korzystają z tych ofert i produktów, postrzegając je jako okazję do gromadzenia nowych doświadczeń i budowy czegoś w rodzaju "opartego na doświadczeniach CV" - wyjaśniają Keinan i Kivetz. Ich potrzeba wiąże się z ogólniejszym dążeniem ludzi do tego, by jak najwydajniej spędzać czas.
"Potrzeba, by w jak najkrótszym czasie osiągnąć jak najwięcej, jest tak silna, że nie tylko wpływa na zachowania zawodowe, ale także na wybory dotyczące wolnego czasu i konsumpcji" - czytamy.
To, że "ukierunkowanie na wydajność" skłaniało badanych ku kolekcjonowaniu określonych doświadczeń, naukowcy stwierdzili po serii eksperymentów. Badali m.in. uczestników pojedynków na picie, emerytów biorących udział w przeróżnych konferencjach, osoby spacerujące po parkach, pasażerów pociągów i samolotów oraz osoby, których celem było zwiedzenie wszystkich 50 stanów USA.
"Wielu konsumentów ciągnie do niezwykłych i nowatorskich doświadczeń. Ludzie ci wybierają takie sposoby spędzania wakacji, wolnego czasu czy imprezy, o których z góry wiadomo, że nie będą zbyt przyjemne" - zauważają badacze tego zjawiska, Anat Keinan z Harvard Business School i Ran Kivetz z Columbia Business School.
"Fascynującym tego przykładem jest wzrost popularności Lodowych Hoteli, w których goście śpią na łóżkach wykonanych z bryły lodu, w temperaturze minus cztery st. C. Podobny trend dostrzegamy w zakresie preferencji konsumenckich związanych z posiłkami: wiele restauracji próbuje skusić klientów, oferując niezwykłe przystawki czy desery. Do takich gastronomicznych wynalazków należy sorbet o smaku tequili i musztardy, boczkowe lody czy trufle czekoladowe z octem winnym i anchovy" - tłumaczą naukowcy.
Natomiast konsumenci korzystają z tych ofert i produktów, postrzegając je jako okazję do gromadzenia nowych doświadczeń i budowy czegoś w rodzaju "opartego na doświadczeniach CV" - wyjaśniają Keinan i Kivetz. Ich potrzeba wiąże się z ogólniejszym dążeniem ludzi do tego, by jak najwydajniej spędzać czas.
"Potrzeba, by w jak najkrótszym czasie osiągnąć jak najwięcej, jest tak silna, że nie tylko wpływa na zachowania zawodowe, ale także na wybory dotyczące wolnego czasu i konsumpcji" - czytamy.
To, że "ukierunkowanie na wydajność" skłaniało badanych ku kolekcjonowaniu określonych doświadczeń, naukowcy stwierdzili po serii eksperymentów. Badali m.in. uczestników pojedynków na picie, emerytów biorących udział w przeróżnych konferencjach, osoby spacerujące po parkach, pasażerów pociągów i samolotów oraz osoby, których celem było zwiedzenie wszystkich 50 stanów USA.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Jaki wpływ wywiera jazda motocyklem na zdrowie psychiczne?
- Onycholiza - skąd się bierze i jak ją leczyć
- 8 mitów o implantach zębowych, w które prawdopodobnie nadal wierzysz
- Jak działa konduktometr i do czego jest wykorzystywany?
- Wady i zalety aptek internetowych
- Jak w naturalny sposób wspomagać swój układ odpornościowy?
- Suche oko - syndrom oka biurowego
- Komórki macierzyste - jakie choroby leczą?
- Elektryczne samochody wjechały do Polski
- Niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Fosfolipidy niezbędne - czynaprawdę są niezbędne?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA