Nauczyciele WF mogą zniechęcić do sportu
INFORMATOR. Ciekawostki
Fot. zdrowemiasto.pl
Nieprzyjemne doświadczenia z lekcji wychowania fizycznego w szkole mogą trwale zniechęcić do uprawiania sportu.
Badania nad tym, jaki wpływ mają szkolni nauczyciele i trenerzy na nastawienie uczniów do aktywności fizycznej w późniejszym życiu przeprowadził profesor Billy Strean z University of Alberta. Ich wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie "Qualitative Research in Sport and Exercise".
Badacz oparł się w nich na wspomnieniach 24 osób, które opowiedziały o swoich doświadczeniach ze szkolnych zajęć gimnastyki oraz o swym stosunku do sportu.
Okazało się, że lekcje WF mogą być prawdziwie traumatycznym wspomnieniem. Jedna z ankietowanych osób napisała: "jestem 51-letnią kobietą, której dziecięce doświadczenia ze sportem, zwłaszcza związane ze szkołą, były tak negatywne, że jeszcze dziś, gdy to piszę pocą mi się ręce i jestem na skraju łez." Te przeżycia wywołały u niej silną i trwałą awersję do sportu.
Profesor Strean podkreśla, że podobnie może być w przypadku wielu osób, które jako dzieci doświadczyły ze strony szkolnych nauczycieli lub kolegów ośmieszenia czy upokorzenia. Złe wspomnienia u ankietowanych osób pozostawili po sobie również nauczyciele, którzy oceniali niesprawiedliwie oraz tacy, którym brakowało energii i chęci do pracy.
Jednak nauczyciel lub trener z właściwym podejściem może zrobić bardzo wiele, by zachęcić dzieci do uprawiania sportu. Nie powinien jednak robić nic na siłę. Ankiety pokazały bowiem, że najlepsze wspomnienia pozostawiły po sobie zajęcia sportowe, które tylko w niewielkim stopniu były kierowane przez dorosłych.
Badania nad tym, jaki wpływ mają szkolni nauczyciele i trenerzy na nastawienie uczniów do aktywności fizycznej w późniejszym życiu przeprowadził profesor Billy Strean z University of Alberta. Ich wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie "Qualitative Research in Sport and Exercise".
Badacz oparł się w nich na wspomnieniach 24 osób, które opowiedziały o swoich doświadczeniach ze szkolnych zajęć gimnastyki oraz o swym stosunku do sportu.
Okazało się, że lekcje WF mogą być prawdziwie traumatycznym wspomnieniem. Jedna z ankietowanych osób napisała: "jestem 51-letnią kobietą, której dziecięce doświadczenia ze sportem, zwłaszcza związane ze szkołą, były tak negatywne, że jeszcze dziś, gdy to piszę pocą mi się ręce i jestem na skraju łez." Te przeżycia wywołały u niej silną i trwałą awersję do sportu.
Profesor Strean podkreśla, że podobnie może być w przypadku wielu osób, które jako dzieci doświadczyły ze strony szkolnych nauczycieli lub kolegów ośmieszenia czy upokorzenia. Złe wspomnienia u ankietowanych osób pozostawili po sobie również nauczyciele, którzy oceniali niesprawiedliwie oraz tacy, którym brakowało energii i chęci do pracy.
Jednak nauczyciel lub trener z właściwym podejściem może zrobić bardzo wiele, by zachęcić dzieci do uprawiania sportu. Nie powinien jednak robić nic na siłę. Ankiety pokazały bowiem, że najlepsze wspomnienia pozostawiły po sobie zajęcia sportowe, które tylko w niewielkim stopniu były kierowane przez dorosłych.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Jaki wpływ wywiera jazda motocyklem na zdrowie psychiczne?
- Onycholiza - skąd się bierze i jak ją leczyć
- 8 mitów o implantach zębowych, w które prawdopodobnie nadal wierzysz
- Jak działa konduktometr i do czego jest wykorzystywany?
- Wady i zalety aptek internetowych
- Jak w naturalny sposób wspomagać swój układ odpornościowy?
- Suche oko - syndrom oka biurowego
- Komórki macierzyste - jakie choroby leczą?
- Elektryczne samochody wjechały do Polski
- Niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Fosfolipidy niezbędne - czynaprawdę są niezbędne?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA