Fot. zdrowemiasto.pl
Pokarm syci nas tym bardziej, im bardziej złożony jest jego aromat - nawet, jeśli nasze nosy nie są w stanie tego rozpoznać. Odkrycie to może pomóc w opracowaniu nowych produktów dla osób walczących ze zbędnymi kilogramami - informuje "New Scientist".
Wpływ różnych zapachów na odczucie sytości badała ostatnio Rianne Ruijschop z holenderskiego Nizo Food Research w Ede. Przeprowadziła ona doświadczenie, w którym do małych kubeczków jogurtu dodała dwa różne aromaty truskawkowe. Choć dla niewprawionych nosów zapachy te niczym się nie różniły, w rzeczywistości powstały w zupełnie inny sposób. Jeden kubeczek wzbogacono prostym aromatem, stworzonym na bazie tylko jednego składnika. Drugi był bardziej złożony - skomponowano go aż z 15 związków chemicznych.
Później jogurtami poczęstowano 41 ochotników i pytano, którym bardziej się najedli. Wszyscy zapewniali, że pełniejsi czuli się po tym samym rodzaju jogurtu - tym, do którego dodano złożony aromat.
Jednocześnie Ruijschop stwierdziła, że badani zjadali po tyle samo obu jogurtów. Zatem nie wielkość porcji decydowała o tym, że czuli się syci.
Ruijschop przyznaje, że zapach potrawy jest tylko jednym z elementów wpływających na uczucie nasycenia. Teraz przymierza się do eksperymentów z konsystencją jogurtu. Jej badania mogą znaleźć zastosowanie w pracach nad "bardziej sycącymi" produktami dla osób z nadwagą.
Wpływ różnych zapachów na odczucie sytości badała ostatnio Rianne Ruijschop z holenderskiego Nizo Food Research w Ede. Przeprowadziła ona doświadczenie, w którym do małych kubeczków jogurtu dodała dwa różne aromaty truskawkowe. Choć dla niewprawionych nosów zapachy te niczym się nie różniły, w rzeczywistości powstały w zupełnie inny sposób. Jeden kubeczek wzbogacono prostym aromatem, stworzonym na bazie tylko jednego składnika. Drugi był bardziej złożony - skomponowano go aż z 15 związków chemicznych.
Później jogurtami poczęstowano 41 ochotników i pytano, którym bardziej się najedli. Wszyscy zapewniali, że pełniejsi czuli się po tym samym rodzaju jogurtu - tym, do którego dodano złożony aromat.
Jednocześnie Ruijschop stwierdziła, że badani zjadali po tyle samo obu jogurtów. Zatem nie wielkość porcji decydowała o tym, że czuli się syci.
Ruijschop przyznaje, że zapach potrawy jest tylko jednym z elementów wpływających na uczucie nasycenia. Teraz przymierza się do eksperymentów z konsystencją jogurtu. Jej badania mogą znaleźć zastosowanie w pracach nad "bardziej sycącymi" produktami dla osób z nadwagą.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Jaki wpływ wywiera jazda motocyklem na zdrowie psychiczne?
- Onycholiza - skąd się bierze i jak ją leczyć
- 8 mitów o implantach zębowych, w które prawdopodobnie nadal wierzysz
- Jak działa konduktometr i do czego jest wykorzystywany?
- Wady i zalety aptek internetowych
- Jak w naturalny sposób wspomagać swój układ odpornościowy?
- Suche oko - syndrom oka biurowego
- Komórki macierzyste - jakie choroby leczą?
- Elektryczne samochody wjechały do Polski
- Niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Fosfolipidy niezbędne - czynaprawdę są niezbędne?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA