Badania ślimaczej pamięci mogą nam pomóc w zapamiętywaniu
INFORMATOR. Ciekawostki
Źródło: wikipedia.org
Dzięki badaniom nad morskim ślimakiem Aplysia californica można będzie pomóc osobom mającym problemy z zapamiętywaniem - informuje "Nature Neuroscience".
Mięczak od dawna wykorzystywany jest do podobnych badań, ponieważ pod względem działania mózgu ma wiele wspólnego z innymi gatunkami - w tym z człowiekiem.
Neurofizjolodzy z University of Texas Health Science Center w Houston wypróbowali na ślimaku nową metodę uczenia, mającą poprawić pamięć. Opiera się ona na rozpoznawaniu okresów, w których mózg jest najlepiej przygotowany do uczenia się. Jest to możliwe dzięki rozpoznaniu białek mających związek z zapamiętywaniem i stworzeniu modelu matematycznego tego zjawiska.
Wyniki okazały się obiecujące - po pięciu sesjach grupa ślimaków nauczanych w nieregularnych odstępach czasu, wyznaczonych przez model komputerowy, wykazała się lepszym zapamiętywaniem niż ślimaki nauczane co 20 minut. Zdaniem autorów badań, w podobny sposób można by poprawić pamięć osobom mającym problemy związane z wiekiem, udarem mózgu, urazem głowy czy wrodzonymi nieprawidłowościami.
Wkrótce planowane są podobne badania dotyczące innych zwierząt, a ostatecznie - ludzi. Zsynchronizowana biochemicznie nauka powinna być wyraźnie skuteczniejsza.
Mięczak od dawna wykorzystywany jest do podobnych badań, ponieważ pod względem działania mózgu ma wiele wspólnego z innymi gatunkami - w tym z człowiekiem.
Neurofizjolodzy z University of Texas Health Science Center w Houston wypróbowali na ślimaku nową metodę uczenia, mającą poprawić pamięć. Opiera się ona na rozpoznawaniu okresów, w których mózg jest najlepiej przygotowany do uczenia się. Jest to możliwe dzięki rozpoznaniu białek mających związek z zapamiętywaniem i stworzeniu modelu matematycznego tego zjawiska.
Wyniki okazały się obiecujące - po pięciu sesjach grupa ślimaków nauczanych w nieregularnych odstępach czasu, wyznaczonych przez model komputerowy, wykazała się lepszym zapamiętywaniem niż ślimaki nauczane co 20 minut. Zdaniem autorów badań, w podobny sposób można by poprawić pamięć osobom mającym problemy związane z wiekiem, udarem mózgu, urazem głowy czy wrodzonymi nieprawidłowościami.
Wkrótce planowane są podobne badania dotyczące innych zwierząt, a ostatecznie - ludzi. Zsynchronizowana biochemicznie nauka powinna być wyraźnie skuteczniejsza.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Jaki wpływ wywiera jazda motocyklem na zdrowie psychiczne?
- Onycholiza - skąd się bierze i jak ją leczyć
- 8 mitów o implantach zębowych, w które prawdopodobnie nadal wierzysz
- Jak działa konduktometr i do czego jest wykorzystywany?
- Wady i zalety aptek internetowych
- Jak w naturalny sposób wspomagać swój układ odpornościowy?
- Suche oko - syndrom oka biurowego
- Komórki macierzyste - jakie choroby leczą?
- Elektryczne samochody wjechały do Polski
- Niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Fosfolipidy niezbędne - czynaprawdę są niezbędne?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA