Antynikotynowe spoty powinny albo przerażać albo obrzydzać
INFORMATOR. Ciekawostki
Fot. zdrowemiasto.pl
Specjaliści z University of Missouri (UM) zbadali, że ogłoszenia nawołujące do zaprzestania palenia, które jednocześnie pokazują zagrożenie i wywołują odrazę, mogą wywrzeć na odbiorcach mniejszy wpływ - informuje serwis EurekAlert.
Badacze z UM odkryli, że jeśli reklama mająca zachęcić do rzucenia palenia zawiera zarówno ostrzeżenie o skutkach dla zdrowia i obrazy w brutalny sposób pokazujące takie skutki, to może uruchomić mechanizmy obronne u odbiorcy i spowodować zmniejszenie jego reakcji emocjonalnej. "Próby zachęcenia palaczy do porzucenia nałogu poprzez wystawianie ich na połączone działanie groźby i odrażających obrazów nie jest skuteczną drogą wpływania na ich postawę i zachowanie" - powiedział Paul Bolls z UM.
Reklamy zawierające tylko informację o zagrożeniu dla zdrowia albo tylko wywołujące odrazę zdjęcia powodowały u badanych silną reakcję emocjonalną oraz były lepiej zapamiętane. Spoty zawierające oba środki przekazu wywoływały nieświadomą reakcję obronną, przez co badani mniej skupiali się na materiale, gorzej go zapamiętywali i nie odczuwali po obejrzeniu go silnych emocji.
Badanie objęło 49 uczestników, którym pokazywano spoty telewizyjne zachęcające do rzucenia palenia. Niektóre spoty zawierały ostrzeżenie o skutkach palenia, inne zawierały wywołujące wstręt zdjęcia i grafiki, natomiast reszta spotów zawierała oba środki przekazu. Badani byli podczas oglądania materiałów cały czas obserwowani, mierzono im także ciśnienie. Po obejrzeniu każdego materiału wypełniali kwestionariusz, odpowiadając na pytania o swoją reakcję emocjonalną.
Raport zostaną opublikowany w piśmie "Journal of Media Psychology".
Badacze z UM odkryli, że jeśli reklama mająca zachęcić do rzucenia palenia zawiera zarówno ostrzeżenie o skutkach dla zdrowia i obrazy w brutalny sposób pokazujące takie skutki, to może uruchomić mechanizmy obronne u odbiorcy i spowodować zmniejszenie jego reakcji emocjonalnej. "Próby zachęcenia palaczy do porzucenia nałogu poprzez wystawianie ich na połączone działanie groźby i odrażających obrazów nie jest skuteczną drogą wpływania na ich postawę i zachowanie" - powiedział Paul Bolls z UM.
Reklamy zawierające tylko informację o zagrożeniu dla zdrowia albo tylko wywołujące odrazę zdjęcia powodowały u badanych silną reakcję emocjonalną oraz były lepiej zapamiętane. Spoty zawierające oba środki przekazu wywoływały nieświadomą reakcję obronną, przez co badani mniej skupiali się na materiale, gorzej go zapamiętywali i nie odczuwali po obejrzeniu go silnych emocji.
Badanie objęło 49 uczestników, którym pokazywano spoty telewizyjne zachęcające do rzucenia palenia. Niektóre spoty zawierały ostrzeżenie o skutkach palenia, inne zawierały wywołujące wstręt zdjęcia i grafiki, natomiast reszta spotów zawierała oba środki przekazu. Badani byli podczas oglądania materiałów cały czas obserwowani, mierzono im także ciśnienie. Po obejrzeniu każdego materiału wypełniali kwestionariusz, odpowiadając na pytania o swoją reakcję emocjonalną.
Raport zostaną opublikowany w piśmie "Journal of Media Psychology".
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Jaki wpływ wywiera jazda motocyklem na zdrowie psychiczne?
- Onycholiza - skąd się bierze i jak ją leczyć
- 8 mitów o implantach zębowych, w które prawdopodobnie nadal wierzysz
- Jak działa konduktometr i do czego jest wykorzystywany?
- Wady i zalety aptek internetowych
- Jak w naturalny sposób wspomagać swój układ odpornościowy?
- Suche oko - syndrom oka biurowego
- Komórki macierzyste - jakie choroby leczą?
- Elektryczne samochody wjechały do Polski
- Niealkoholowe stłuszczenie wątroby. Fosfolipidy niezbędne - czynaprawdę są niezbędne?
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA