Aktywność mózgu pozwala przewidzieć, czy uda się rzucić palenie
Strona główna » Informator » Ciekawostki » Aktywność mózgu pozwala przewidzieć, czy uda się r…

Aktywność mózgu pozwala przewidzieć, czy uda się rzucić palenie

INFORMATOR. Ciekawostki

KOC

naukawpolsce.plnaukawpolsce.pl | dodane 23-03-2011

Fot. zdrowemiasto.pl
 
Mózg obserwowany podczas rezonansu magnetycznego znacznie lepiej niż my sami wie, czy plany dotyczące rzucenia palenia mają szansę się ziścić - czytamy w piśmie "Health Psychology".

"Aktywność neuronów może zwiastować zmianę zachowania poza naszymi własnymi przewidywaniami" - mówi autorka badań Emily Falk z Uniwersytetu Michigan - "To kolejny krok w kierunku wykorzystania funkcjonalnego rezonansu magnetycznego (fMRI)w celu selekcjonowania informacji, które mają największy wpływ na zmianę zachowania zarówno w przypadku osób indywidualnych, jak i na poziomie populacji".

W badaniach wzięło udział 28 palaczy, którzy usiłowali zerwać z nałogiem. Każdy z nich wypełnił kwestionariusz dotyczący historii nałogu, stopnia uzależnienia od nikotyny i zamierzeń związanych z rzuceniem palenia. Badanych sprawdzano także pod kątem stężenia tlenku węgla w wydychanym powietrzu.

Podczas rezonansu magnetycznego palaczom pokazywano serię reklam telewizyjnych, których celem było zachęcenie do rzucenia palenia. Po obejrzeniu każdej reklamy uczestnicy mieli określić, w jaki sposób dane przesłanie wpłynęło na ich intencje związane z rzuceniem nałogu.

Po upływie miesiąca naukowcy skontaktowali się z badanymi, aby sprawdzić, czy udało im się zrealizować plany. Okazało się wtedy, że palili oni średnio pięć papierosów dziennie, czyli o 16 mniej niż na początku badań. Pomiary tlenku węgla potwierdziły zapewnienia badanych.

Informacje dotyczące zmiany zachowania naukowcy porównali następnie z aktywnością kory przedczołowej mózgu, która, jak wcześniej podejrzewali, była silnie związana z tym, w jakim stopniu palaczom udało się wytrwać w swoim postanowieniu.

"Wiedząc, co dzieje się w czyimś mózgu podczas oglądania reklam, jesteśmy w stanie dwa razy lepiej przewidzieć jego przyszłe zachowanie niż gdybyśmy mieli opierać się wyłącznie na subiektywnych ocenach dotyczących realizacji celu" - wyjaśnia Falk.

Co ciekawe, wiele reklam, które początkowo wydawały się uczestnikom mało istotne, po miesiącu okazały się być tymi, które były najczęściej przywoływane. Zdaniem Falk, obserwowana podczas rezonansu aktywność mózgu może zwiastować zmiany, których sami badani nie są jeszcze świadomi.

KOC, 23-03-2011, naukawpolsce.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe