Marketing gabinetów lekarskich na rynku usług zdrowotnych
POCZEKALNIA. Książki
Marketing gabinetów lekarskich na rynku usług zdrowotnych
Autor: Henryk Mruk
Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska
Publikacja poświęcona jest strategii budowania pozycji rynkowej gabinetów lekarskich oraz placówek medycznych. Przedstawiono w niej miejsce gabinetów lekarskich na rynku usług medycznych, koncepcję marketingowego zarządzania gabinetem, a także elementy konieczne do jego efektywnego wdrożenia, takie jak: wiedza na temat potrzeb i zachowań pacjentów, umiejętność tworzenia oraz zarządzania wizerunkiem i marką placówki, kształtowania cen, komunikowania się z podmiotami otoczenia czy prowadzenia negocjacji.
Książka adresowana jest przede wszystkim do osób prowadzących lub pragnących założyć własny gabinet medyczny, które kierują się zasadą tworzenia partnerskich relacji między gabinetami a pacjentami, a także do wszystkich zajmujących się teorią zarządzania w służbie zdrowia.
Prof. zw. dr hab. Henryk Mruk – pracownik Katedry Handlu Międzynarodowego Wydziału Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Jego zainteresowania badawcze obejmują: rynek farmaceutyczny, marketing, teorię wymiany, kreatywności oraz komunikacji marketingowej. Jest autorem ponad 800 książek i artykułów.
* * *
Marketing gabinetów lekarskich na rynku usług zdrowotnych
(...)
Rozdział 1
GABINETY LEKARSKIE NA RYNKU USŁUG ZDROWOTNYCH
Rynek można zdefiniować jako ogół stosunków wymiennych, zachodzących między podmiotami reprezentującymi sprzedających oraz kupujących1. Rynek można traktować globalnie (np. cały świat, Unia Europejska, Polska), jak również w odniesieniu do regionów, sektorów, branż, a nawet poszczególnych produktów i usług. W ujęciu sektorowym mówimy o rynku usług, a w zawężeniu można także wyodrębnić rynek usług zdrowotnych. Dla skutecznego porozumiewania się niezbędne jest w miarę dokładne definiowanie terminów. Usługi zdrowotne mogą być traktowane szeroko – jako wszelkie działania związane ze zdrowiem
człowieka (w innym ujęciu może to np. dotyczyć zdrowia zwierząt, w tym gabinetów weterynaryjnych). W naszych rozważaniach skupimy się na rynku usług związanych ze zdrowiem ludzi, z funkcjonowaniem gabinetów lekarskich oraz szeroko rozumianych placówek medycznych. Będziemy się koncentrować na warunkach polskich, z odniesieniem do trendów obserwowanych
w innych krajach świata oraz do globalizacji, która przekracza dotychczasowe rozumienie rynków.
W naukach ekonomicznych przyjmuje się, że rynek składa się z trzech elementów, a mianowicie z podaży, popytu i ceny.
Podaż na rynku usług obejmuje ofertę składaną przez sprzedających (np. różnego rodzaju placówki medyczne) i można ją rozpatrywać w ujęciu podmiotowym (które podmioty świadczą usługi), przedmiotowym (jakie usługi są świadczone), a także w wielu innych przekrojach (np. w przestrzennym czy czasowym).
Popyt można zdefiniować jako zgłaszane przez pacjentów i klientów potrzeby związane ze zdrowiem, za którymi stoją możliwości ich sfinansowania. W tym sensie popyt jest kategorią węższą od potrzeb. Jeśli dana osoba chce skorzystać z usługi stomatologicznej i posiada środki, aby za nią zapłacić, wówczas potrzeba staje się popytem, jeśli natomiast tych środków nie posiada (chodzi np. o fundusze własne, ubezpieczenia), wówczas nie można mówić o popycie. W wielu krajach Afryki ludność ma wiele potrzeb związanych ze zdrowiem, jednak – z uwagi na niskie dochody – nie są one popytem.
Trzecim elementem rynku jest cena. W warunkach funkcjonowania mechanizmu rynkowego cena gwarantuje uzyskanie równowagi pomiędzy podażą a popytem2. Gdyby się okazało, że istnieje ograniczona podaż szczepionki przeciw grypie, a gwałtownie wzrośnie na nią popyt (np. na skutek nagłośnienia w mediach informacji o ptasiej grypie), wówczas
w warunkach mechanizmu rynkowego cena szczepionek wzrośnie do poziomu gwarantującego zrównanie się oferty kupujących i sprzedających. W takim przypadku osoby o niższych dochodach nie będą mogły nabyć szczepionki. W związku z tym, że zdrowie należy do szczególnej kategorii w obszarze spraw gospodarczo-społecznych, nie stosuje się na tym rynku wyłącznie zasad mechanizmu rynkowego. Ze względów społecznych, ale także politycznych, w poszczególnych krajach są stosowane zróżnicowane
systemy interwencji państwa w funkcjonowanie rynku usług zdrowotnych.
Są to kwestie niezwykle delikatne i drażliwe społecznie. Zdając sobie sprawę z ich znaczenia w funkcjonowaniu współczesnych społeczeństw, nie będziemy się dalej nimi zajmować, cała uwaga zostanie bowiem skoncentrowana na problemach marketingowego zarządzania placówkami medycznymi3.
W rozumieniu ustawowym wyróżnia się kilka rodzajów zakładów opieki zdrowotnej4. Do najważniejszych można zaliczyć:
Ze względu na charakter podmiotu tworzącego zakład wyróżnia się:
Publicznym zakładem opieki zdrowotnej jest placówka utworzona przez ministra lub centralny organ administracji rządowej, wojewodę, jednostkę samorządu terytorialnego, publiczną uczelnię medyczną lub publiczną uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych. Publiczne zakłady opieki zdrowotnej mogą być prowadzone w formie: jednostek budżetowych lub zakładów budżetowych lub samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (spzoz).
Pozostałe zakłady opieki zdrowotnej są zakładami niepublicznym (nzoz). (...)
* * *
Marketing gabinetów lekarskich na rynku usług zdrowotnych
Autor: Henryk Mruk
ISBN: 978-83-7601-890-4
Format: A5 , s. 172 oprawa miękka
Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska
Książka adresowana jest przede wszystkim do osób prowadzących lub pragnących założyć własny gabinet medyczny, które kierują się zasadą tworzenia partnerskich relacji między gabinetami a pacjentami, a także do wszystkich zajmujących się teorią zarządzania w służbie zdrowia.
Prof. zw. dr hab. Henryk Mruk – pracownik Katedry Handlu Międzynarodowego Wydziału Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Jego zainteresowania badawcze obejmują: rynek farmaceutyczny, marketing, teorię wymiany, kreatywności oraz komunikacji marketingowej. Jest autorem ponad 800 książek i artykułów.
* * *
Marketing gabinetów lekarskich na rynku usług zdrowotnych
(...)
Rozdział 1
GABINETY LEKARSKIE NA RYNKU USŁUG ZDROWOTNYCH
Rynek można zdefiniować jako ogół stosunków wymiennych, zachodzących między podmiotami reprezentującymi sprzedających oraz kupujących1. Rynek można traktować globalnie (np. cały świat, Unia Europejska, Polska), jak również w odniesieniu do regionów, sektorów, branż, a nawet poszczególnych produktów i usług. W ujęciu sektorowym mówimy o rynku usług, a w zawężeniu można także wyodrębnić rynek usług zdrowotnych. Dla skutecznego porozumiewania się niezbędne jest w miarę dokładne definiowanie terminów. Usługi zdrowotne mogą być traktowane szeroko – jako wszelkie działania związane ze zdrowiem
człowieka (w innym ujęciu może to np. dotyczyć zdrowia zwierząt, w tym gabinetów weterynaryjnych). W naszych rozważaniach skupimy się na rynku usług związanych ze zdrowiem ludzi, z funkcjonowaniem gabinetów lekarskich oraz szeroko rozumianych placówek medycznych. Będziemy się koncentrować na warunkach polskich, z odniesieniem do trendów obserwowanych
w innych krajach świata oraz do globalizacji, która przekracza dotychczasowe rozumienie rynków.
W naukach ekonomicznych przyjmuje się, że rynek składa się z trzech elementów, a mianowicie z podaży, popytu i ceny.
Podaż na rynku usług obejmuje ofertę składaną przez sprzedających (np. różnego rodzaju placówki medyczne) i można ją rozpatrywać w ujęciu podmiotowym (które podmioty świadczą usługi), przedmiotowym (jakie usługi są świadczone), a także w wielu innych przekrojach (np. w przestrzennym czy czasowym).
Popyt można zdefiniować jako zgłaszane przez pacjentów i klientów potrzeby związane ze zdrowiem, za którymi stoją możliwości ich sfinansowania. W tym sensie popyt jest kategorią węższą od potrzeb. Jeśli dana osoba chce skorzystać z usługi stomatologicznej i posiada środki, aby za nią zapłacić, wówczas potrzeba staje się popytem, jeśli natomiast tych środków nie posiada (chodzi np. o fundusze własne, ubezpieczenia), wówczas nie można mówić o popycie. W wielu krajach Afryki ludność ma wiele potrzeb związanych ze zdrowiem, jednak – z uwagi na niskie dochody – nie są one popytem.
Trzecim elementem rynku jest cena. W warunkach funkcjonowania mechanizmu rynkowego cena gwarantuje uzyskanie równowagi pomiędzy podażą a popytem2. Gdyby się okazało, że istnieje ograniczona podaż szczepionki przeciw grypie, a gwałtownie wzrośnie na nią popyt (np. na skutek nagłośnienia w mediach informacji o ptasiej grypie), wówczas
w warunkach mechanizmu rynkowego cena szczepionek wzrośnie do poziomu gwarantującego zrównanie się oferty kupujących i sprzedających. W takim przypadku osoby o niższych dochodach nie będą mogły nabyć szczepionki. W związku z tym, że zdrowie należy do szczególnej kategorii w obszarze spraw gospodarczo-społecznych, nie stosuje się na tym rynku wyłącznie zasad mechanizmu rynkowego. Ze względów społecznych, ale także politycznych, w poszczególnych krajach są stosowane zróżnicowane
systemy interwencji państwa w funkcjonowanie rynku usług zdrowotnych.
Są to kwestie niezwykle delikatne i drażliwe społecznie. Zdając sobie sprawę z ich znaczenia w funkcjonowaniu współczesnych społeczeństw, nie będziemy się dalej nimi zajmować, cała uwaga zostanie bowiem skoncentrowana na problemach marketingowego zarządzania placówkami medycznymi3.
W rozumieniu ustawowym wyróżnia się kilka rodzajów zakładów opieki zdrowotnej4. Do najważniejszych można zaliczyć:
- szpital,
- zakład opiekuńczo-leczniczy,
- zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy,
- sanatorium,
- prewentorium,
- hospicjum stacjonarne,
- inny niewymieniony z nazwy zakład przeznaczony dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub codziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu,
- przychodnię, ośrodek zdrowia, poradnię, ambulatorium,
- pogotowie ratunkowe,
- medyczne laboratorium diagnostyczne,
- pracownię protetyki stomatologicznej i ortodoncji,
- zakład rehabilitacji leczniczej,
- stację sanitarno-epidemiologiczną,
- jednostkę organizacyjną publicznej służby krwi.
Ze względu na charakter podmiotu tworzącego zakład wyróżnia się:
- publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
- niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej.
Publicznym zakładem opieki zdrowotnej jest placówka utworzona przez ministra lub centralny organ administracji rządowej, wojewodę, jednostkę samorządu terytorialnego, publiczną uczelnię medyczną lub publiczną uczelnię prowadzącą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych. Publiczne zakłady opieki zdrowotnej mogą być prowadzone w formie: jednostek budżetowych lub zakładów budżetowych lub samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (spzoz).
Pozostałe zakłady opieki zdrowotnej są zakładami niepublicznym (nzoz). (...)
* * *
Marketing gabinetów lekarskich na rynku usług zdrowotnych
Autor: Henryk Mruk
ISBN: 978-83-7601-890-4
Format: A5 , s. 172 oprawa miękka
Wydawnictwo: Wolters Kluwer Polska
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Słownik medyczny angielsko-polski polsko-angielski
- Anatomia miłości - nowe spojrzenie. Co nowego znajdziecie w tym wydaniu?
- Nowa autorska książka mistrza wywierania wpływu
- Najlepiej sprzedająca się książka do psychologii w Stanach Zjednoczonych
- Nowe wydanie najlepiej sprzedającego się podręcznika biologii na świecie
- Koncentracja. Skuteczny trening skupiania uwagi
- Szkolne wyzwania. Jak mądrze wspierać dziecko w dorastaniu?
- Dziesięć rozmów, które musisz przeprowadzić ze swoim synem
- Autoterapia. Pokonaj problemy, stres i lęki
- Św. Hildegarda leczy alergie
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA