Książki. Empatia i rozwój moralny
Strona główna » Poczekalnia » Książki » Empatia i rozwój moralny

Empatia i rozwój moralny

POCZEKALNIA. Książki

Paweł Zubrzycki-Pykacz

gwp.plgwp.pl | dodane 10-11-2010

Empatia i rozwój moralny
Tytuł oryginalny: Empathy and Moral Development. Implication for Caring and Justice
Autor: Martin L. Hoffman
 
Gdy dziecko wielokrotnie doświadcza sekwencji wydarzeń, w której po tym, gdy kogoś skrzywdzi, następuje rodzicielska indukcja, a po niej cierpienie empatyczne dziecka i jego poczucie winy, tworzy skrypty o sekwencji: Wyrządzenie krzywdy › Indukcja › Poczucie winy, które działają jak motywy, ponieważ zawierają empatyczne cierpienie i poczucie winy. Kiedy skrypt zostaje po raz pierwszy uruchomiony w rzeczywistej sytuacji konfliktu z innymi, jego komponent motywacyjny może nie być dość silny, by przeważyć nad perspektywą egoistycznej korzyści. Jednak wraz z powtarzaniem skrypt nabiera mocy, co w połączeniu z rozwojem poznawczym i presją rówieśników może sprawić, że zacznie być skuteczny. Oznacza to, że presja rówieśników zmusza dziecko do uznania, że inni również mają swoje dążenia, procesy poznawcze umożliwiają mu zrozumienie punktu widzenia innych, a empatyczne cierpienie i poczucie winy motywują je, by uwzględniało perspektywę i dążenia innych osób.

Prospołeczne skrypty moralne nie są czymś, co dziecko po prostu biernie przejmuje, lecz raczej czymś, co aktywnie formuje w ciągłym procesie tworzenia, dokonywania syntezy i semantycznego porządkowania pochodzących z indukcji informacji oraz odnoszenia ich do własnego położenia i sytuacji ofiary. Ten aktywny proces umysłowego przetwarzania danych sprawia, że dziecko staje się świadome własnych wewnętrznych procesów emocjonalnych i poznawczych oraz doświadcza skryptów i zawartej w nich normy nakazującej uwzględnianie potrzeb innych jako czegoś, co samo stworzyło i co jest częścią jego własnego wewnętrznego systemu motywacji. Interwencje rodziców nie są już dłużej konieczne, a skrypty, obecnie dwuczłonowe: Wyrządzenie krzywdy › Poczucie winy, uruchamiają się same w momencie, gdy dziecko uświadomi sobie, że istnieje możliwość skrzywdzenia drugiej osoby. W chwili uruchomienia skryptu związane z nim poczucie winy i pragnienie wynagrodzenia krzywdy są odczuwane przez dziecko jako pochodzące z jego własnego wnętrza. Skrypt może również zostać uruchomiony z wyprzedzeniem przez myśli i wyobrażenia dziecka dotyczące szkodliwych skutków jego działań. Pojawiające się wskutek tego poprzedzające poczucie winy jest motywem przeciwko popełnieniu rozważanego czynu, a jeśli dojdzie do tego, że dziecko go popełni, to będzie się czuło winne.

Mówiąc krótko, rozdział 6 opisuje wstępne uwarunkowania prowadzące do powstania wczesnej formy motywu uwzględniania dobra innych, nawet wówczas, gdy jest to sprzeczne z interesem własnym jednostki. Późniejsze różnorodne doświadczenia pozwalają rozszerzyć ten motyw na obszary życia, z którymi dziecko nie ma do czynienia w domu. Doświadczenia te umożliwiają też zdobycie umiejętności i kompetencji służących wzmocnieniu motywu oraz połączeniu go z dość abstrakcyjnymi pojęciami, jakimi są sprawiedliwość i troska. Rozdział zawiera również omówienie empirycznych dowodów na potwierdzenie tej teorii oraz jej możliwego wpływu na nauki psychologiczne.


Paweł Zubrzycki-Pykacz, 10-11-2010, gwp.pl

Poinformuj znajomych o tym artykule:

REKLAMA
hemoroidy Krakow
Leczymy urazy sportowe
hemoroidy szczelina odbytu przetoki zylaki konczyn dolnych
------------

REKLAMA
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
Czytaj
REKLAMA
Leczymy urazy sportowe