Empatia i rozwój moralny
Tytuł oryginalny: Empathy and Moral Development. Implication for Caring and Justice
Autor: Martin L. Hoffman
Gdy dziecko wielokrotnie doświadcza sekwencji wydarzeń, w której po tym, gdy kogoś skrzywdzi, następuje rodzicielska indukcja, a po niej cierpienie empatyczne dziecka i jego poczucie winy, tworzy skrypty o sekwencji: Wyrządzenie krzywdy › Indukcja › Poczucie winy, które działają jak motywy, ponieważ zawierają empatyczne cierpienie i poczucie winy. Kiedy skrypt zostaje po raz pierwszy uruchomiony w rzeczywistej sytuacji konfliktu z innymi, jego komponent motywacyjny może nie być dość silny, by przeważyć nad perspektywą egoistycznej korzyści. Jednak wraz z powtarzaniem skrypt nabiera mocy, co w połączeniu z rozwojem poznawczym i presją rówieśników może sprawić, że zacznie być skuteczny. Oznacza to, że presja rówieśników zmusza dziecko do uznania, że inni również mają swoje dążenia, procesy poznawcze umożliwiają mu zrozumienie punktu widzenia innych, a empatyczne cierpienie i poczucie winy motywują je, by uwzględniało perspektywę i dążenia innych osób.
Prospołeczne skrypty moralne nie są czymś, co dziecko po prostu biernie przejmuje, lecz raczej czymś, co aktywnie formuje w ciągłym procesie tworzenia, dokonywania syntezy i semantycznego porządkowania pochodzących z indukcji informacji oraz odnoszenia ich do własnego położenia i sytuacji ofiary. Ten aktywny proces umysłowego przetwarzania danych sprawia, że dziecko staje się świadome własnych wewnętrznych procesów emocjonalnych i poznawczych oraz doświadcza skryptów i zawartej w nich normy nakazującej uwzględnianie potrzeb innych jako czegoś, co samo stworzyło i co jest częścią jego własnego wewnętrznego systemu motywacji. Interwencje rodziców nie są już dłużej konieczne, a skrypty, obecnie dwuczłonowe: Wyrządzenie krzywdy › Poczucie winy, uruchamiają się same w momencie, gdy dziecko uświadomi sobie, że istnieje możliwość skrzywdzenia drugiej osoby. W chwili uruchomienia skryptu związane z nim poczucie winy i pragnienie wynagrodzenia krzywdy są odczuwane przez dziecko jako pochodzące z jego własnego wnętrza. Skrypt może również zostać uruchomiony z wyprzedzeniem przez myśli i wyobrażenia dziecka dotyczące szkodliwych skutków jego działań. Pojawiające się wskutek tego poprzedzające poczucie winy jest motywem przeciwko popełnieniu rozważanego czynu, a jeśli dojdzie do tego, że dziecko go popełni, to będzie się czuło winne.
Mówiąc krótko, rozdział 6 opisuje wstępne uwarunkowania prowadzące do powstania wczesnej formy motywu uwzględniania dobra innych, nawet wówczas, gdy jest to sprzeczne z interesem własnym jednostki. Późniejsze różnorodne doświadczenia pozwalają rozszerzyć ten motyw na obszary życia, z którymi dziecko nie ma do czynienia w domu. Doświadczenia te umożliwiają też zdobycie umiejętności i kompetencji służących wzmocnieniu motywu oraz połączeniu go z dość abstrakcyjnymi pojęciami, jakimi są sprawiedliwość i troska. Rozdział zawiera również omówienie empirycznych dowodów na potwierdzenie tej teorii oraz jej możliwego wpływu na nauki psychologiczne.
Prospołeczne skrypty moralne nie są czymś, co dziecko po prostu biernie przejmuje, lecz raczej czymś, co aktywnie formuje w ciągłym procesie tworzenia, dokonywania syntezy i semantycznego porządkowania pochodzących z indukcji informacji oraz odnoszenia ich do własnego położenia i sytuacji ofiary. Ten aktywny proces umysłowego przetwarzania danych sprawia, że dziecko staje się świadome własnych wewnętrznych procesów emocjonalnych i poznawczych oraz doświadcza skryptów i zawartej w nich normy nakazującej uwzględnianie potrzeb innych jako czegoś, co samo stworzyło i co jest częścią jego własnego wewnętrznego systemu motywacji. Interwencje rodziców nie są już dłużej konieczne, a skrypty, obecnie dwuczłonowe: Wyrządzenie krzywdy › Poczucie winy, uruchamiają się same w momencie, gdy dziecko uświadomi sobie, że istnieje możliwość skrzywdzenia drugiej osoby. W chwili uruchomienia skryptu związane z nim poczucie winy i pragnienie wynagrodzenia krzywdy są odczuwane przez dziecko jako pochodzące z jego własnego wnętrza. Skrypt może również zostać uruchomiony z wyprzedzeniem przez myśli i wyobrażenia dziecka dotyczące szkodliwych skutków jego działań. Pojawiające się wskutek tego poprzedzające poczucie winy jest motywem przeciwko popełnieniu rozważanego czynu, a jeśli dojdzie do tego, że dziecko go popełni, to będzie się czuło winne.
Mówiąc krótko, rozdział 6 opisuje wstępne uwarunkowania prowadzące do powstania wczesnej formy motywu uwzględniania dobra innych, nawet wówczas, gdy jest to sprzeczne z interesem własnym jednostki. Późniejsze różnorodne doświadczenia pozwalają rozszerzyć ten motyw na obszary życia, z którymi dziecko nie ma do czynienia w domu. Doświadczenia te umożliwiają też zdobycie umiejętności i kompetencji służących wzmocnieniu motywu oraz połączeniu go z dość abstrakcyjnymi pojęciami, jakimi są sprawiedliwość i troska. Rozdział zawiera również omówienie empirycznych dowodów na potwierdzenie tej teorii oraz jej możliwego wpływu na nauki psychologiczne.
Poinformuj znajomych o tym artykule:
Inne w tym dziale:
- Podnośniki koszowe, usługi dźwigowe. Bydgoszcz REKLAMA
- Żylaki. Leczenie żylaków kończyn dolnych. Bydgoszcz, Inowrocław, Chojnice, Tuchola. REKLAMA
- Ortopeda. Chirurgia ortopedyczna. Medycyna sportowa. Warszawa REKLAMA
- Słownik medyczny angielsko-polski polsko-angielski
- Anatomia miłości - nowe spojrzenie. Co nowego znajdziecie w tym wydaniu?
- Nowa autorska książka mistrza wywierania wpływu
- Najlepiej sprzedająca się książka do psychologii w Stanach Zjednoczonych
- Nowe wydanie najlepiej sprzedającego się podręcznika biologii na świecie
- Koncentracja. Skuteczny trening skupiania uwagi
- Szkolne wyzwania. Jak mądrze wspierać dziecko w dorastaniu?
- Dziesięć rozmów, które musisz przeprowadzić ze swoim synem
- Autoterapia. Pokonaj problemy, stres i lęki
- Św. Hildegarda leczy alergie
- Wszystkie w tym dziale
REKLAMA